onsdag 28 mars 2012

Dag 3 avklarad

Gomorron. Jag älskar verkligen våren. Ljuset, värmen, solen, fågelkvittret och alla blommorna. Innan det blir för varmt. Innan gräset börjar blomma och ögonen klia och rinna. Sen när sommaren kommer blir mornarna för ljusa för morronmys och levande ljus. Man kan ha morronmys vid datorn även när man skall till jobbet :)


I går var det allstå dag 3 av min Dukan-diet, och allt går fortfarande väldigt bra. Jag måste säga att jag är lite förvånad över att jag inte har haft minsta sötsug eller några som helst andra problem. Jag har varit lite hungrig ibland, men eftersom denna dieten inte har några restriktioner angående mängd, så är det bara att äta något av det som är tillåtet. Nu vet jag inte om det är själva dieten eller kromet jag började äta för drygt en vecka sedan som är orsaken till att jag inte har något sötsug, men jag bryr mig inte så mycket. Jag är tacksam så länge det varar :)

Enda nackdelen är att det är väldigt svårt att hitta något att äta "on the go". Igår på lunchen kom jag på att det kanske vore en bra idé att sätta på sommardäcken på moppen, så jag kollade med verkstan om jag kunde komma efter jobbet, och det kunde jag. Jag hade några kalkonskivor i kylen på jobbet som jag skulle ha ätit innan jag åkte, men jag glömde bort det. När jag lämnat in moppen så kände jag att jag inte skulle klara av att ta en promenad, som jag hade tänkt, utan att ha något i magen. Det fanns bara en sak att göra: gå till ICA affären precis brevid och köpa ett paket skivad kalkon. Fanns ingenting annat i affären som jag kunde köpa. Men det gick alldeles utmärkt att mumsa i sig några kalkonskivor och promenera samtidigt.

Jag såg massa såna här på vägen:


Krokusar blir man glad av. Det var varmt och jag fick bära jackan hela vägen. Min höft orkade inte hela vägen hem, uppskattar att jag gick halva vägen. 2,3 km blev det i alla fall. Sen tog jag bussen resten av vägen. När jag kom hem så var det fortfarande varmt och soligt nog så jag kunde sitta på altanen i nästan en timme. Så underbart!

Maten igår blev biff till lunch, med en röra bestående av yoghurt, franska örter och detta:


Mums. Till middag "kokade" jag en bit lax i mikron. Jag klippte av en bit, stack några hål i plasten, in 2 minuter i mikron och vips så var det klart. Hade röra kvar från lunch och den var väldigt god till. Cornelia var helt till sig av laxdoften, hon får ju inte äta protein, men hon fick ändå en väldigt liten bit... Det blev i alla fall väldigt gott och laxen smakade massor trots att jag inte hade en endaste krydda på den. Det var inte sista gången jag åt lax.

Dags att göra frukost och förbereda mina mellanmål. Det tar sin lilla tid. Ha en skön onsdag!!

9 kommentarer:

  1. Jag har börjat äta grillad lax, gärna med vitlök o pesto av något slag. Gott!

    Keep up the good work tjejen! Hejja dig

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkar inte göra egen pesto och köpepesto innehåller ju massa olja, så jag hoppar över den. Kryddar med sambal, vitlök, chili, chipotlepasta och vanliga kryddor. Än så länge funkar det bra :) Heja oss! Kram

      Radera
  2. Man kan ku iofs vara allergisk mot olika sorters pollen men här är det fullt i luften- bilen var helt gul igår av pollen så det är redan igång:-(

    Läste i någon tidning om mellanmål att ha i väskan som innehöll mycket proteiner, ska kolla om jag hittar det igen. Men kokt ägg håller sig en dag, bara att skala o ta bort gulan om det nu är den som ställer till det o kanske lite aromat på.

    Heja Lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte reagera så mycket på det som kommer före björk. Det värsta är gräset... Angående kokt äggvita. Jag har inte direkt lidit av att inte kunna äta ägg de senaste åren då jag inte gillar det. Kokt äggvita skulle jag nog inte få ner. Då funkar kalkonskivor bättre :) Men jag är nyfiken på vad det var det stod i din tidning. Dock får det inte innehålla många kolhydrater eller mycket fett... Kram

      Radera
  3. Smart sätt att göra laxen på, då blir den ju nylagad liksom. Perfekt tips för mig som gärna vill äta lax, men har en familj som helst INTE gör det. Då kan jag ju äta det på jobbet ist. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mitt jobb blir man lite mobbad om man värmer fisk i mikron... Det luktar inte så gott och de med kötträtter tycker inte om att värma sin mat efteråt. Jag går ju hem varje lunch och slipper bry mig :) Den smakade verkligen nylagad och man behöver inga kryddor på om man har en god röra till. Jämför 2 minuter i mikron (direkt från frysen) med att tina den först, sen sätta på ugnen och hålla på och böka med formar och sånt. Detta var väldigt smidigt!

      Radera
    2. *hahahha** Att vara fiskhänsynsfull är inget vi är förärade med här på mitt jobb, så för mig är det bara att köra på!
      Jag gillar också röror och dem kan man ju variera i det oändliga. Perfekt!
      Håller med, både tids- och energisparande..

      Radera
  4. Vad kul att det går bra. Vad var det för lax??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alldeles vanlig lax, sån där med 4 individuellt förpackade bitar. Man klipper bara av en av bitarna, utan att förstöra förpackningen och så några små hål och in i mikron.

      Radera