söndag 18 mars 2012

En vecka kvar

Gomorron. Nu är det bara en vecka kvar. Till vad? Till sommartiden. Då kan man väl säga att våren har kommit? På tal om våren läste jag en rolig grej på GP:s sida på Facebook, skrivet av en Kristian Wedel:

Nu har man alltså under loppet av en dryg vecka upplevt hagel, glansis på Stigbergstorget, dimma och svart gyttja som knastrade som sorbet på Majornas lekplatser. På trottoaren vid Majvallen öppnade sig ett veritabelt slukhål, alltså en underbar tjäl-lekshistoria för stadsdelens alla treåringar. Och snöade det inte tisdags? Tecknen hopar sig. Alla göteborgare vet vad de betyder: våren är här!

Gårdagen blev skön och lat, precis som en lördag skall vara. Hade lite tankar på att sticka till gymmet, men la ner dem. Pulade lite här hemma, löste lite korsord och hade det bra. Sen sov jag middag och efter det var det inte mycket som var rätt... Somnade nämligen när det inte var mycket tid kvar tills jag skulle äta lunch. Vaknade 2 h senare med världens blodsockerfall. Tack och lov för min hemlagade mat i frysten, det tog bara 2,5 minuter innan jag hade maten varm framför mig. Men tyvärr funkar jag så att om jag får ett sådant blodsockerfall så blir ingenting rätt med maten resten av dagen. Inte så att jag åt något som är "onyttigt", men jag mår illa och är superhungrig resten av dagen. Det blev en del knäckemackor igår, och protein. När jag mår så där så gäller det att inse att jag inte är hungrig utan bara mår dåligt. Förr i tiden (före op) kunde jag vid sådana här tillfällen sätta i mig väldigt mycket, nu går det ju inte tack och lov.

På eftermiddagen tog jag mig en promenad till Maxi och inhandlade ingredienserna till couscous med ugnsrostade grönsaker. Det blev en del grönsaker (inte så många olika, men mycket):


Här är de innan de åkte in i ugnen. Fast först tog jag alla grönsakerna och stoppade i en 5 litersplastpåse. Där i hällde jag också en skvätt citronolivolja, en skvätt solrosolja med chili (från burken med soltorkade tomater) och massa vitlök (så klart...). Sen skakade jag om allt innan jag hällde tillbaka det på plåten. In i ugnen medans jag gjorde i ordning couscousen. Sen blandade jag allt, tillsammans med lite soltorkade tomater:


Nu har jag så jag klarar mig ett tag... äter ju bara ca 50 g åt gången :) Vet inte hur många liter bunken rymmer, men det är en del (går utmärkt att frysa enligt svägerskan). Gott luktade det i hela köket i alla fall! Jag rörde också ihop en laddning av min supergoda (och starka) tzatsiki igen, den "måste" man ju ha när man äter torr couscous...

Här hemma yr det katthår. Jäklar i min lilla låda vad hon fäller nu! Vinterpälsen är det som ryker, fast jag fattar inte vad en innekatt skall med vinterpäls till... Jag borstar henne ofta, och trots det så är allt hårigt. Jag tvättade min fleecemorronrock igår (och tumlade för att bli av med alla hår) och den är redan lika hårig igen... Hoppas det inte varar så länge...

Ett förtydligande också angående träningsfrågan jag ställde igår: Jag menade att jag gör 3 x 10 eller 3 x 12 eller 3 x 15 reps. Missade det där med 3 x....

Idag har jag inga planer heller, precis som jag vill ha det. Önskar er alla en härlig söndag!

3 kommentarer:

  1. Jag tror säkert man kan klara sig utan ägg, vet inte. För mig är det en basvara. Men syrran använder detta: http://www.grongava.se/shop/product/no-egg-aggersattning
    eftersom lilleman är allergisk mot ägg
    Kanske något för dig?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste vad de skrev och de skrev så här vid frågan om man kunde använda det till äggstanning och omelett:

      Hej, den fungerar väldigt bra i kakor, pannkakor, tårta och våfflor. På förpackningen finns det även recept på vaniljkräm och frityrsmet, men ingenting om att det går att göra omelett eller äggstanning. Det är nog svårt att göra något där ägg är den huvudsakliga ingrediensen.

      Radera
  2. Då får du fokusera på det du KAN äta :) Första dagarna lär bli enformiga, men keso/kvarg/yoghurt i olika konstellationer tillsammans med kött/fågel eller fisk fixar man när det inte är mer än några dagar.

    KRAM

    SvaraRadera