tisdag 27 mars 2012

Försov mig...

Gomorron. Vaknar av att Cornelia sitter bredvid mig och jamar. Är på väg att säga till henne att hålla tyst, när jag slänger en blick på klockan. 5.46. Min mobil skall ringa klockan 5... Något mysko har hänt, för jag laddade den igår kväll precis som alla kvällar, när jag kollar på TV. Dock kollade jag inte hur många % den hade i laddning innan jag drog ur sladden. Nu var den stendöd. Så tack Cornelia för att du väsnades :)

Gårdagen gick bra. Jag hade den "vanliga" smällande huvudvärken hela dagen, den som jag brukar få när jag är på väg in i ketonfasen, men det var inte så illa. Till skillnad från alla gånger jag gått på pulver så var jag ju inte hungrig samtidigt :) Jag trodde att jag hade handlat allt jag behövde i helgen, åtminstone för ett par dagar, men jag fick gå till Maxi igår med... Märkte att jag kommer att behöva äta linfrön för magen... så det var bara att inhandla sådana. Och så hade jag slut på crabsticks, de är ju perfekta i mitt ena mellanmål.

Hem och laga biffar. För första gången skulle jag göra dem i ugnen, på galler, istället för i stekpannan. Jag kunde ju inte ha ströbröd i, så ägget hoppade jag också över. Därför hade jag bara i sambal oelek, vitlök och franska örter.


Grillen på 250°C och sen bara in 10 minuter. Glöm inte långpannan under gallret, för det droppar ordentligt. Jag brukar ha i lite vatten så fastnar det inte. Så goda! Och så enkelt, det brukar ju ta flera timmar att steka upp biffar av ett stort paket nötfärs.

På tal om att steka så får jag ju inte använda mer än minimalt med olja nu. Inga kolhydrater och så lite fett som möjligt. När jag var och handlade i lördags så fick jag en idé eller rättare sagt ett minne från tiden jag bodde i USA. PAM Cookingspray! Undrar om det finns i Sverige, tänkte jag. Kollade i den amerikanska hyllan på Maxi, och se där!


Kolhydratfri, kolesterolfri och bara 4 kalorier per "1/2 sekunds spray". Inte var den gratis (59,90 kr) men den räcker i evighet.

När biffarna var klara så blev det faktiskt en promenad till... panik i lägret då jag tog den sista sambal oeleken. Måste ju ha det till mitt mellanmål idag, så det var bara att vandra iväg till Maxi igen. 2 stora burkar för säkerhets skull, det räcker ju en liten stund i alla fall... Det man inte har i huvudet får man ha i benen!

Idag blir det biffar till lunch och till middag skall jag göra lax. Jag har sån där fryst i portionsförpackning och enligt mamma är det jättelätt att bara klippa av en bit, göra ett snitt i plasten och så in några minuter i mikron. Då kokar de i sitt eget spad. Sen kryddar man efteråt och gör t.ex. en god yoghurtsås. Jag gillar när man inte behöver tänka i förväg och ta ut ur frysen på morgonen.

Nu skall jag gå och steka min havrepannkaka. Något jag också kanske skall göra ikväll: steka upp några så jag slipper göra det på morgonen.

Ha en bra tisdag!

8 kommentarer:

  1. Det där ser smarrigt ut, det är bra att kunna göra mat i förväg så man är förberedd.
    Ha en bra dag
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att laga mat i förväg är enda sättet jag lagar mat... Lagar i stort sett aldrig mat för bara en portion. Storkok är min melodi. Skulle inte kunna klara mig utan frys och mikro :) Kram

      Radera
  2. Storkok är smart :)

    Tur du har din katt som väckte dig :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är bra att ha, Cornelia. Fast jag brukar sällan uppskatta att bli väckt, men idag var det OK :) Kram

      Radera
  3. Biffarna ser supergoda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var de! Frös faktiskt ner dem igår och åt till lunch idag, direkt från frysen. Funkade bra och de var bara lite torrare än nygrillade igår. Mums.

      Radera
  4. Vilken ICA hade PAM sprayen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att jag inte svarat, denna kommentar hamnade bland skräpposten... Här i Göteborg har ICA Maxi Högsbo (421) och ICA Focus den. Säkert har ICA Maxi Mölndalsvägen den också, och andra Maxi med. I andra städer vet jag inte.

      Radera