torsdag 31 maj 2012

-10 kg idag!

Gomorron. Idag gjorde min tidigare cementtankade våg ett skutt. Ett stort skutt. -0,5 kg sedan igår. Första gången den rör på sig sedan i lördags... Så funkar jag. I alla fall är det nu -10,0 kg. WOW! På 9,5 vecka. Jag är fortfarande "frälst" i Dukan :) Nu är det också bara ynka 0,3 kg kvar tills jag ser en ny siffra först. En vecka eller något såg jag denna siffra (7) våren 2009, men sen vände det... Jag tror det är därför vågen är så seg nu, kroppen har minne.

Direkt efter jobbet igår så kände jag för att prova lite kläder, så jag åkte till KappAhl. Japp, åkte, jag hade moppen på jobbet från morgonens naprapatbesök. Gick som vanligt in på XLNT men sen slog det mig att jag kanske kunde gå till vanliga avdelningen nu. Plockade åt mig lite kläder, på rutin de största storlekarna, d.v.s. 44/46, och gick och provade. Ett par capribyxor gjorde mig bara deppig... De var i och för sig inte i stretch, men jag kunde knappt knäppa storlek 46... Jag har ju ett par stretch-jeans hemma i storlek 40 som sitter perfekt. Jag skyllde på dålig design och provade toppar istället. Där var 44/46 alldeles för stort, så jag fick hämta en mindre storlek. Hittade en tunika i 40/42 (M!!!) som jag gillade. Jag är väldigt snål när det gäller kläder, men denna var jag bara tvungen att ha, eftersom den passade :)


Här är jag. Cornelia ville också vara med lite... Jag ser ut som ett miffo, men det bjuder jag på... Måste nog investera i en ny BH, för trots minsta längd på axelbanden så hänger de "lite grann"... Bysten ser ju nästan ut att vara borta. Den har krympt avsevärt, men blivit längre :)


Jag tycker i alla fall att den var fin :)

 Beviset!

När jag stod där i provhytten fick jag syn på min höft. Inte så jäkla konstigt att jag hade ont!


Bilden gör inte alls blåmärket rättvisa, och det har mörknat ännu mer idag. Kände mig väldigt öm igår och bestämde mig för att avstå från träning igår kväll, som jag hade planerat att köra. Smart val. Gårdagens session hos naprapaten var den mest plågsamma hittills, och ett sånt här blåmärke har jag inte fått de andra 2 gångerna... Antar att jag har invärtes blåmärken som inte hinner läka mellan gångerna, och så blir det utvärtes värre och värre. Men som jag sa till honom, det får vara värt de här ca 3 minuternas fruktansvärda plåga, för det verkar ju hjälpa. Smärtan är obeskrivbar, jag kan inte med ord förklara hur ont det gör att få behandlingen. Men det är bara att stå ut.

När jag kom hem hade jag fått ett brev från en bloggläsare/facebookkompis, Maria, som hade skickat mig lite te. Så snällt! Rött te så klart, magen klarar inte svart te.


Det är väl lite svårt att läsa vad som står på, men Julmums är rött te med smak av saffran och apelsin (innehåller också blommor från granatäpple), och Tomtens är rött te med smak av björnbär, citrus och kanel (innehåller också björnbärsblad, ljungblommor, kanel- och äppelbitar samt flagad mandel). Jag smakade en stor kopp av det första teet igår, och det var supergott. TACK MARIA!!

Lägenheten var nystädad och fönstrena nytvättade. Underbart! Nu skall jag njuta tills räkningen kommer :)

Torsdag idag, det innebär näst sista besöket hos psykologen. Jobbigt med sommaruppehåll, mycket händer här som jag inte kan skriva om som gör att jag hade behövt stödet som besöken ger. Men jag får klara mig utan det i 2 månader...

Ha en bra torsdag!

30 kommentarer:

  1. Ett STORT grattis och bra jobbat!!! Heja dig! Fan va bra du är!

    Kram

    SvaraRadera
  2. GRATTIS! bra jobbat, kram Lisbeth

    SvaraRadera
  3. Grattis! Vilken bra kombo det blev, nystädat och en kopp te :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, teet var verkligen gott. Ikväll blir det provsmak av den andra smaken :) Nystädat är aldrig fel, i alla fall inte förrän räkningen kommer :)

      Radera
  4. Gud så härligt Lena! Gratts och var stolt över dig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är faktiskt stolt över mig själv. Har blivit lite bättre på att vara det :) Kram

      Radera
  5. Jag är SÅ imponerad. Du har verkligen visat att det går att vända motgång till framgång! Stort grattis. KatarinaW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är inte i mål än, men det känns inte lika långt bort som tidigare :)

      Radera
  6. Stort GRATTIS till dej. Jag tycker du är superduktig.

    Kramis

    SvaraRadera
  7. GRATTIS på 10 kilosdagen! Kram!

    SvaraRadera
  8. grattis! och vilken söt tunika. jag hade min rutiga på mig igår. har inte haft nåt rutigt på mig på kanske 20 år. det kändes nytt och härligt :)
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blev helförtjust i den. Har alltid föredragit rutigt framför randigt, fråga bara mor här ovan :) Randigt funkar ju liksom inte när man är kort å tjock... :) Kram

      Radera
  9. Jag säger som alla andra : GRATTIS! :)
    Och vilken skön känsla att kunna handla på "vanliga" avdelningen.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Ja, fast inte byxor då... Hm. Det är dessa infernaliskt stora ridbyxlår... och magen... och knäna... Men ändå! Kram

      Radera
  10. GRATTIS till dina -10. Så grymt impad :)
    Hur mycket har du gått ner nu? Från starten alltså? en din operation.
    Vi måste ha samma mått om du inte mindre nu än mig hihi ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Från operationen är det ca 30 kg. Men från allra första början är det lite drygt 40 kg. Riktigt bra, fastän jag hade hoppats på att det skulle gå LITE snabbare :) KRam

      Radera
  11. Det är otroligt bra jobbat! Men du hör ju själv, du kan handla på en "vanliga avdelning" men ändå anses du ha massor att gå ner ytterligare..katastrof! Gå ner så mycket tills du känner dig nöjd säger jag bara :) Kram Åsa i N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hallå. På vanliga avdelningar finns ju storlekar upp till XL eller 46. Jag har ju BMI 34 och något, det är INTE normalstorlek. Jag kollar inte bara på vikten, jag lovar, men jag har långt kvar. Går jag ner 15 kg till så är jag fortfarande långt ifrån vad som anses vara normalvikt. Sen vet jag att jag är äldre och har försökt fler, det är därför jag har satt mitt personliga mål på 65 kg, alltså 8 kg ovanför BMI 25 (BMI nästan 28), för att jag är realistisk. Vaddå katastrof? Tycker du att folk som har BMI 30 skall behöva handla på XLNT och andra tjockisavdelningar? Eller vad handlar det om? Jag fattar inte... Jag kör tills jag känner mig bekväm, och det gör jag inte nu. Min mage är enorm och jag har inte några 80 eller 88 cm midja eller vad det är man skall ha.

      Radera
  12. Nej, nej, nej det var ingen kritik!!!

    SvaraRadera
  13. Tycker inte att man ska behöva gå till XLNT eller nån annan avdelning för att köpa större kläder, varför kan inte allt "blandas"!? Att kunna ha en tunika i 40/42 och sen räknas som överviktig, det är väl tokigt? BMI hit eller dit, du bestämmer när du är nöjd- så måste det väl ändå vara?! Eller!? Lycka till nu, och som sagt det var ingen kritik mot dig..snarare mot idealen här i världen & klädföretagen../Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med dig till viss del, men jag var med på den "gamla goda tiden" när XLNT inte fanns. När det var stört omöjligt att få tag på större kläder. Så jag har alltid sett på sådana avdelningar med tacksamhet. Men jag förstår vad du menar. Jag är INTE nöjd än, så jag fortsätter mot mitt mål.

      Radera
  14. Du kommer att lyckas, det är jag helt övertygad om! Lycka till!!/Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Till och med jag börjar bli övertygad om det också nu....

      Radera
  15. Kommentar sent omsider igen.. som vanligt i min värld. ;)

    Jäklar vilket blåmärke du har/hade!!? Förstår VERKLIGEN att du har ont på och efter de där behandlingarna. *pust**

    ..och tunikan - så himla skön den ser ut att vara! Lite så där lagomfladdrigt tunt sommartyg. *Tummen upp**

    ..och just det ja - Grattis till tian! ;) Häääärligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe :) Bättre sent än aldrig!

      Ja, det gör ont. Förbannat ont. Nu börjar det blekna, men det är fortfarande väldigt ömt. Glad att jag fick lov att hoppa över denna veckan...

      Älskar tunikan, det var ett bra köp. Och älskar etiketten i ryggen :)

      Radera
    2. *hehe** ja etiketter av den sorten är de allra bästa! ;)

      Radera