måndag 4 juni 2012

Fiberhusk = cement

Gomorron. Hur är det möjligt att en helg har passerat, första helgen i juni, där man inte har kunnat sitta ute? Inte på grund av regn som inte alls är ovanligt, utan på grund av kyla? Såg någonstans i helgen att det var kallare nu än på julafton... Jag blir mer och mer övertygad om att min sena semester var ett bra val... Jag jobbar 7 veckor till och då borde ju vädret ha hunnit bli bra...

Igår såg jag denna på Facebook och delade den genast:

INSTALLERAR SVENSK SOMMAR ███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44%KLART Installationen misslyckades.
Error 404 : Årstiden ej hittad.
Årstiden är inte tillgänglig i ditt land!
Försök med ett annat land!

Stämmer...

Fiberhusk är bra i Dukandieten, för det är inga kolhydrater i. Man kan ha det till mycket. Fiberhusk är malda psylliumfröskal, och vi får äta hur mycket vi vill av det. MEN min mage klarar det inte. Första gången jag gjorde American pancakes på Dukan-vis så blev jag förstoppad en vecka. Andra gången bytte jag ut 1 msk (hälften) av fiberhusket mot havrekli, men det hjälpte inte. Magen blev som cement. Lite synd eftersom jag hade köpt på mig en massa via postorder...

Men så fick jag läsa i fredags i vår FB-grupp att någon skrev att fiberhusk skulle svälla innan man åt det. Annars svällde det i tarmen. Men hallå, det borde jag ju kunnat räkna ut själv... I lördags ville jag prova med American pancakes igen, så jag tog de 2 msk fiberhusk och hällde på ca 4 msk mjölk. Pang! Cement på en sekund. Fy sjutton för att få det där i magen, man hade kunnat använda fiberhusken som mordvapen. Det skulle ju inte gå att vispa ut så jag fick använda stavmixern.

Pannkakorna smakade som de skulle, fast jag glömde krydda själva smeten mitt i all uppståndelse... OCH magen har funkat perfekt efter pannkakorna också (med hjälp av massa linfrön och Inolaxol, men det äter jag ju ändå). Så nu kan jag börja använda fiberhusk igen när jag har kommit på hur man skall göra. Tänkte att det kanske var någon annan med magproblem som läste här och kunde bli hjälpt av denna info...

Igår hände inte mycket. Jag kände mig fortfarande halvuschlig, så jag tog en innedag. Det blev en massa facebookande (Dukangruppen) och korsordslösande. Lite småpillande hemma och matlagning blev det också. Och på kvällen skalade jag 8 hela vitlökar som jag sedan körde i matberedaren och frös in. Jag gjorde ju detta med 9 vitlökar i mars någon gång, och de var snart slut...

Jag har mailat till naprapaten, får se om han hör av sig idag. Blåmärket är fortfarande kolsvart och ömt, tror inte jag överlever en behandling i morgon... Hoppas han säger att vi skall hoppa över denna veckan.

Ha en bra måndag! På onsdag är vi lediga :)

4 kommentarer:

  1. Jag låter alltid mitt fiberhusk svälla, men Dukan o min mage går inte alls ihop tyvärr :(

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mage klarar det ju inte heller utan linfrö x 2 och Inolaxol x 2 varje dag. Med denna dos så funkar det bra och jag går på toa 1-2 ggr/dag. Kram

      Radera
  2. jag äter psylliumfrön varje dag. de blir slemmiga precis som linfrön...
    du är så duktig och energirik! igår hade jag min rutiga tunika och tänkte på dig :)
    ha en fin dag och var rädd om dig.
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela psylliumfrön och hela linfrön har samma effekt. De skall ligga i blöt och bilda en gele, det är det som är nyttigt för mage = håller magen igång. Själva fröna passerar bara obemärkt genom tarmen, det är därför det är så bra när man försöker gå ner i vikt = inga onödiga kalorier. Fiberhusk däremot är en helt annan sak. Om man inte låter det svälla har det i alla fall på mig totalt annan verkar, d.v.s. förstoppande :) Kul att jag nu kan börja använda fiberhusk, då det finns en massa Dukan-recept med det i. Man kan göra det mesta, pizza, muffins osv. Men jag saknar inte något av det så jag har inte provat än.
      Jag kände mig inte speciellt energirik i helgen :) Tack för att du tänker på mig. KRam

      Radera