måndag 2 februari 2015

Februari

Gomorron. Tråkmånaden januari var precis så seg som den brukar vara. Nu hoppas jag att den lite kortare februari går snabbt. Sen kommer mars och hoppet om våren i april. Can't wait. Jag tycker INTE om snö och kyla.

Dagens invägning var lite trevligare än förra veckans, minus 0,5 kg. Fast jag är inte lika peppad längre, den anonyme kommentatorn lyckades verkligen slå hål på min bubbla. Nöjd nu? Försöker att inte ta åt mig eller reagera, men jag är inte så bra på det, så jag har varit lessen och nere även denna veckan. Trodde det skulle visa sig på vikten, men tydligen inte.

Vad har annars hänt sen sist? Jag och kollegan har bokat biljetter till "Chess in concert" på Scandinavium den 17 april. Så här står det om den konserten:

I Benny Anderssons, Tim Rice och Björn Ulvaeus världsberömda “Chess in Concert” medverkar några av Sveriges mest folkkära artister. På scen står bland andra Gunilla Backman och Sarah Dawn Finer, samt “Chess”-stjärnorna Philip Jalmelid, Anders Glenmark och Johan Schinkler. Dirigent för turnén är Anders Eljas som också arrangerade och orkestrerade urpremiären av “Chess in Concert” i London 1984.



Det är alltså inte musikalen, utan "endast" en konsert, på engelska. Det skall bli så kul!!

Jag har varit hos min farbror tandläkaren igen. Akut förra måndagen. Nu borrade han ännu längre ner, ända till pulpan. 3 sprutor krävdes det, jag är verkligen svårbedövad. Rotfyllning är nu enda alternativet. Efter denna sista tillfälliga fyllning har jag faktiskt varit smärtfri. Så skönt! Men måndagen 16/2 blir det rotfyllning. Jippe. Not. Orsaken till att det inte har gått att göra tidigare är att han inte har haft en sån lång tid att ge mig, det behövs minst 1,5 h för det. Sen var jag tillbaka i torsdags, men då bara för att hjälpa honom med en krånglande skrivare. Det fixade jag på 10 minuter :)

Jag har en väldigt fin brevlåda, med målerier på, men den läcker. Inte så kul att alltid ta upp blöt post när det regnat. Den läcker inte mycket, men tillräckligt för att det skall ligga vatten på botten som sen sugs upp av tidningar/brev. Jag har länge funderat på hur jag skall lösa det, för jag vill inte köpa en ny brevlåda. I förra veckan tog jag med mig ett galler hem från metallskroten på jobbet och klippte och böjde till en sån här:


Det är ett galler som står på ca 1 cm höga ben. Nu nuddar inte posten botten och borde förbli torr. Det var inte lätt att göra den då avbitartången jag också lånat från jobbet var väldigt stor. Jag klämde fingrarna vid varje "avbitning". Men bra blev det!

I lördags tog jag min dramaten och gick till Mölndals centrum för att fynda då Hemmakväll hade 50 % på alla köp-DVD:er. Tidigare år har jag åkt till Linnéplatsen, men nu promenerade jag istället till Mölndal. Vilket skämt! EN hylla med köpfilmer hade de. Och en låda. Hittade absolut ingenting. Ringde brorsan, som skulle till den i Borås, och bad honom köpa Bones säsong 9 till mig. Han hade dock redan varit där, på vägen till sin tennis. Men sen ringde han mig och sa att han gått tillbaka igen och köpt den åt mig. Tack brorsan! Aldrig mera Hemmakväll i Mölndal! Jag fick mig i alla fall 2 långa promenader på sammanlagt 8 km och nästan 2 timmar. Lång tid kan tyckas, men det var snömodd hela vägen och på vägen hem släpade jag en full dramaten, då jag handlat. Resten av dagen spenderades i soffan, jag blev fullkomligen slut av mina promenader, jag fick träningsvärk i hela kroppen (gott-ont kallar jag det).

Vad bjuder denna veckan på då? Våtväst på onsdag "som vanligt" (kan man säga som vanligt om man varit där 3 ggr i rad?). På lördag fyller lillasyster år, men jag har fått hennes "tillstånd" att inte hälsa på henne. Chefen för min avdelning fyller nämligen 50 år samma dag. Jag och min kollega A (som är hans enda "undersåtar") skall åka på hans öppna hus. Hoppas i alla fall att A kan komma, för chefen bor ute i tassemarken söder om Mölndal, så långt ut att det är beställningsbuss för att ta sig den sista biten. Sen får man ändå vandra 3 km i branta uppförsbackar i skogen. Vill inte. Och hur skall man veta före kl 18 när man vill åka hem? Bättre då att åka bil :)

På söndag blir det ett kalas till, då brorsonen fyller 20 (fast han fyller på måndagen). Och på söndag fyller faster jämt också, men henne får vi ringa till. Och idag fyller kusin. Mycket födelsedagar är det.

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Alla har upp och ner gångar, det är lätt att kommentera och "ge goda råd" till andra utan att förstå vad man ställer till med. Det är också lätt för mig att säga att du ska gå vidare och strunta i dumma kommentarer men jag vet av egen erfarenhet att det är lättare sagt än gjort. Det enda jag kan säga är att du är inte ensam eller speciellt unik för den delen i att ta åt dig utan det gäller nog det flesta. Du är däremot unik som just du, fin, omtänksam, godhjärtad och duktig på att inte ge upp trots motgångar. Många kramar och uppåt pepp! Anonym trogen läsare

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Det var längesedan! Jag läste den där kommentaren och har funderat en stund. Jag har själv fått liknande kommentarer och ens första tanke är verkligen att bli arg! Personen behöver ju inte fortsätta att läsa bloggen om hen blir så provocerad. Samtidigt har jag tänkt att det ligger något i det (när jag fått liknande kommenarer). Mitt liv hindras verkligen av min fixering vid vikt och min kropp. Men ändå, det gör ont! Man vill inte att någon ska göra en illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Eller delvis när det gäller mig i alla fall. Visst, jag är fixerad vid att gå ner. Men nej, jag tror inte att jag per automatik skall bli lycklig om jag går ner. Vad är bloggens titel är :) Däremot så MÅSTE jag vara fixerad till viss del. Efter min operation så måste jag ha proteiner var 3:e timme, annars blir jag väldigt dålig. Jag måste alltså alltid veta varifrån och hur jag skall få mitt nästa mål. Vettiga mellanmål är A och O. Mitt liv har blivit väldigt mycket enklare det sista året när jag kan äta laktos igen (dock inte grädde, men det gör mig ingenting). Det innebär att om jag är ute på stan kan jag nu köpa mig en bägare yoghurt eller drickkvarg, utbudet har blivit så mycket större. Men jag måste som sagt alltid veta. Glömmer jag bort det får jag blodsockerfall som inte är att leka med: skakningar, svettningar, illamående och fruktansvärd yrsel.
      Tack för din kommentar!!

      Radera