fredag 26 augusti 2016

Läkartid och energikick

Gomorron. Fredag!! Tjoho! Undrar hur det blir sen när man blir gammal (äldre) och går i pension. Kommer man att uppskatta fredagar på samma sätt? Eller är alla dagar lika varandra?

Igår ringde jag till Skandia direkt när de öppnade. Gick igenom min anamnes igen (sjukdomshistoria) och även denna sköterskan höll med om att ett besök hos en urolog inte skulle vara fel. Urologen jag hade för 4 år sedan fanns kvar "i systemet" fast han hade ny praktik bortanför Ullevi (tidigare var han på Annedalsklinikerna vid Sahlgrenska). Även om det tar ett bra tag för mig att moppa ända dit bort så kändes det bra att få samma läkare. Ringde alltså igår vid 8.30 och fick en tid idag klockan 9. Helt fantastiskt! Jag går in till jobbet och äter fredagsfrukost och sen sticker jag direkt.

Kören igår blev en otrolig energikick. Jag hade helt glömt bort det, men kören skall ha 2 framträdanden när jag är borta. Dels den 4:e på Slottskogskolonin (kolonin fyller 100 år och har Skördefest) och dels den 8:e på någon personalfest på Radison tror jag det var. Så himla synd att jag missar detta!! Vi sjöng i alla fall igenom flera av låtarna från föreställningarna i våras, och detta att sjunga sådant som vi redan kan ger en sån energikick. När man upptäcker att det sitter så är det en sån härlig känsla!

Jag tror att jag måste köpa aktier i något företag som säljer kyckling... i tisdags stekte jag upp 700 g innerfiléer (som marinerats över natten) och igår var de slut... Tog fram ytterligare 2 påsar (1400 g) som jag skall steka upp ikväll. Jag skulle kunna leva på kycklingsallad. Eller bara kycklingfilé som den är, kall. 700 g "hinner" inte in i frysen innan den är slut. När jag steker gör jag det i 2 pannor, och så kopplar jag mitt bluetoothheadset till surfplattan och kollar på Netflix samtidigt:


Kompisen M sågade ju ur 2 träbitar som blev ett perfekt stöd för plattan. Så enkelt men så användbart. Så detta blir mitt fredagsnöje idag. Tror inte jag orkar köpa räkor, åt ju faktiskt räkor både fredag och lördag förra veckan... Det får bli kyckling istället :)

Här är en fin bild jag tog i tisdags, jag hade besök i min bollchryss:


Dags att bege sig till jobbet. En hel halvtimme innan det är dags att åka igen. Men frukosten är synd att missa, det är trevligt att sitta ner och tjöta med kollegorna en stund. Ha en bra fredag!!

5 kommentarer:

  1. Som sjukpensionär kan jag säga att jag inte ser fram mot helgen så ofta. Det blir tråkigare, alla har sitt...
    Hoppas du får bra hjälp hos läkaren.
    Vilken söt liten rackare i blomman.

    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men har inte alla sitt på veckorna också? Folk jobbar ju... Fast du menar att de andra du umgås med också är "lediga" men de har sina familjer på helgerna? Jag skulle nog vara lika ensam vardag som helg... är ju en eremit. Därför klarar jag inte mer än 3 veckors semester i sträck, sen klättrar jag på väggarna...

      Radera
    2. Haha... här har du en eremit till. Efter alla år i Sthlm som konsult
      känner jag mig som om jag bor ensam i en grotta långt i urskogen.

      Håller med om att det är skönast att få samma läkare. Tyvärr inget man
      kan räkna med numera...

      Apropå DORY har jag aldrig sett eller hört om henne förut. Däremot fastnade
      jag framfört en film som hette RIO igår. Tecknat. Jättekul att se. :)

      Kram!

      Radera
    3. Tycket att det var bättre att moppa en längre tid och få samma läkare än att behöva dra hela min historia för en ny...

      Men hur har du kunnat missa Dory (Doris)? Har du inte sett Hitta Nemo? Hon är ju fisken med dåligt korttidsminne. Vi är alla en Dory ibland... Filmen var jättebra! Rekommenderas!!

      Kram

      Radera
  2. Inte sett den heller! :-o Måste ju hyras låter det som.
    Låter kul.

    Jag avskyr att dra min historia gång på gång och alla läkare
    har en ny åsikt. Vad har de journaler till? Jag tror inte de
    skriver så mycket som förr när allt skulle vara på papper.

    NU fortsätta städa. Tarzan har lekt med pappersbitar och det SYNS.

    Kram!

    SvaraRadera