måndag 29 augusti 2016

Nästan klar

Gomorron. 4 arbetsdagar kvar. Japp, jag har börjat stänga av mina mobillarm. Det är en liten ritual jag har :) Jag har inte bestämt mig för när jag skall gå upp på fredag, men jag har just beställt en taxi som hämtar mig 3.20. Det är egentligen alldeles för tidigt, jag behöver vara på Landvetter vid 4.15 (om man skall vara där 2 h innan) och trafiken lär ju inte vara så tät då. Men jag vill vara i tid. Hellre att jag är där för tidigt än att något händer och jag kommer för sent.

På tal om att vara ute i god tid: allt som jag inte använder dagligen är nu framplockat och struket (där det behövs). Ja, jag vet att jag är grymt tidigt med sånt, men jag är som Dory, tankspridd. Lägger jag inte fram flera dagar innan så glömmer jag hälften. Det där med packlistor är bara för amatörer :) Så här såg det ut igår kväll.


Jag står i valet och kvalet hur jag skall göra med kabinväskan. Skall jag ta den eller bara ryggsäcken? Ryggsäcken skall med ändå, den har jag när jag går till stranden. Fördelen med kabinväskan är att den är lättare för mig att transportera (jag har ju så svårt för att bära), och jag kan ta den till affären (som ligger ett par km bort) när jag skall handla, för att just slippa bära. Nackdelen är ju att den är lite stor. Men om jag gör så att jag packar ner datorn och allt annat jag vill ha i den, och så tar jag det som jag vill ha under själva flygningen (korsordstidningar och lite annat) och lägger det i en plastpåse, då kan jag bara rycka ur den plastpåsen innan jag går på och så åker kabinväskan upp på hyllan. Jag har helt glömt bort hur jag gjorde när jag åkte till Thailand. Till London var den nog inte med, då tog jag nog bara ryggan. Det var det här med dåligt minne...

Jag började som sagt ta fram sakerna redan i lördags. Jag fick god hjälp...


Ja, jag vet att jag har mycket kläder med mig. Men jag svettas så himla mycket att jag byter kläder flera ggr om dagen, och trots alla kläder jag har med mig vet jag att jag måste tvätta upp. Jag har med mig tvättmedel :)

I lördags var jag och Hanna på bio. Finding Dory. Först var vi och fikade, eller rättare sagt jag åt några dumplings, för jag hade helt glömt bort att äta. Vädret var skönt och vi kunde sitta ute. Ingen av oss hade några jacka med oss. Vi handlade popcorn och dricka i en kiosk bredvid bion. Jag blev lite betänksam när vi hämtade biljetterna, för det var en 3D-visning vi skulle gå på. Senast jag såg 3D var på Liseberg för en herrans massa år sen, och då mådde jag skitilla. Har man lite anlag för sjösjuka är det tydligen inte alls ovanligt. Men det gick tydligen inte att se filmen med engelskt tal utan 3D, så det var bara att chansa.

Det gick bra! Det var lite äckligt de första 5 minutrarna innan jag hade vant mig, men det gick bra. Filmen var jättesöt. Men jag tycker titeln var lite missvisande. Det handlade ju inte alls om att Dory skulle hittas, det handlade om att Dory skulle hitta sina föräldrar...

Precis när vi hade hämtat upp Hannas dotter, som sett samma film fast på en annan biograf, började jag känna mig yr i huvudet. Och skakig. Jag sa till Hanna att nu får du köra fort, för jag har ett blodsockerfall (jag hade ju glömt äta tidigare under dagen och de där dumplingsen jag åt innehöll nog inte så mycket proteiner). Sen ångrade jag mig och undrade om hon kunde stanna vid en ICA-affär efter Liseberg. Jag sprang in och köpte mig en drick-kvarg och en skopa naturella cashewnötter. Svetten sprutade och jag skakade så mycket att jag knappt kunde få i mig min drick-kvarg. Fy fasen vad fort det går. Jag undrar så när jag skall lära mig att ALDRIG gå någonstans utan en proteinbar i väskan. Och jag undrar hur många gånger jag skall skriva det innan det fastnar? I resväskan finns nu flera bars nerpackade. Och en av dem skall med på planet.

Igår var jag iväg till Frölunda Torg och växlade in 100 euro. Känns bra att ha med lite kontanter. Och detta är första resan jag gör med 2 kreditkort med mig. Det är ju alltid lite nervöst att bara ha ett, ifall man skulle tappa det. När jag åkte till Thailand lånade jag ett av syrrans kort och hade med i reserv. Nu skall jag bara kolla vilket av korten som ger mig minst påslag, det har jag glömt. Jag har ett Visa-kort från min bank Skandiabanken och ett MasterCard från Norwegian. Här hemma brukar jag variera och använda dem ungefär lika mycket. Jag samlar ju Eurobonus på Skandia-kortet och poäng hos Norwegian med det kortet. Allt för att kunna flyga mer :)

I eftermiddag blir det lite ärenden till biblioteket (lånat en ny talbok) och till Nille (rea på blockljus). Men nu blir det snart jobb. Ha en bra måndag!

2 kommentarer:

  1. Hallå där! Vad packlista för amatörer? ;D
    Jag kör listor till allt och prickar av dem duktigt.

    Ser att du fick hjälp som sagt. Och jag håller med hellre i tid än sent.
    Jag har tex stått utan pass på Arlanda... 20 min till incheck. Inte kul!
    Men det gick bra som tur var.

    Ha det bra på dina ärenden.
    Kram!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... jag packar hellre i förtid. Vissa listor har jag, t.ex. brukar jag skriva upp när jag är ute och reser vad jag inte skall glömma nästa gång. Undrar var den listan är förresten... :)

      Passet dubbel- och trippelkollar jag att jag har. Puh vilken mardröm!

      Kram

      Radera