lördag 10 september 2016

Sista dagen och resan hem

Gomiddag. Vilket väder! Gillar skarpt att komma hem och slippa köldchock. Nu blev det inte så många grader kallare, underbart!

Igår checkade jag ut strax före 12, och ställde då mitt bagage i receptionen. Sen blev det 3 h vid poolen, med bad och korsord. Vid 14-tiden kom jag på att jag glömt äta lunch. Det hade jag behövt göra flera timmar tidigare, för att få plats med middag också. Istället blev det så att jag bytte om från baddräkt till shorts och linne vid 15 och tog en tidig middag. Det blev kyckling souvlaki (igen). Sen tillbaka till poolen för ytterligare en timme. Då träffade jag en hel hög med nyanlända svenskar, en stor familj i 3 generationer där farfar/morfar skulle fira sin 60-årsdag. En av sönerna reste ensam och skulle bo i "mitt rum". Jag gav honom lite tips angående duschen, så att han skulle slippa få vatten i hela lägenheten.

16.45 ungefär gick jag ner i källaren och duschade. Totalt meningslöst. Nej, inte helt, jag fick ju bort kloret från huden, men innan jag ens var påklädd var jag svettig igen. Spenderade min sista timme sittandes under en fläkt vid bardisken, sörplandes på färskpressad apelsinjuice.

Bussen kom 18.10 och det var nu dags att säga hej då till detta mysiga ställe.


Tidigare under dagen sa föreståndarinnan att de nästa år skulle samarbeta med Apollo också (jag hade rest med Solresor). När jag kollade på Solresors sida och försökte fejkboka en resa till samma ställe nästa år så gick det inte. Det är alltså bara Apollo som har resor hit nästa år. Och när jag försökte fejkboka en resa samma vecka nästa år så blev jag lite besviken. Nästan 1.000 kr dyrare än vad Solresor tog i år. Undrar vad de tycker sig kunna göra bättre? Skall maila dem och fråga :)

Bussresan gick snabbt och när vi kom fram till incheckningen så var det i helt nya lokaler. Så mycket större och fräschare! Checkade in stora väskan och åkte en trappa upp till säkerhetskontrollen. Då slog det mig! Jag hade mina 6 flaskor med olivolja och balsamvinäger i HANDBAGAGET! Där får man ju inte ha vätska! Vad i helvete tänkte jag på? Eller jag tänkte inte alls, visade det sig. Jag försökte spela ovetande men givetvis fastnade jag i kontrollen. Jag hade nu två val: antingen slänga flaskorna (inköpta för lite drygt 30 euro) och sen köpa nya i taxfreen, för lite mer pengar än det. Säg att det då skulle kostat mig sammanlagt 65-70 euro. Eller gå en trappa ner till incheckningen och betala 50 euro och checka in väska nr 2. Jag valde det senare alternativet, även om det i slutänden blev dyrare. Det fanns ju inga garantier för att de hade haft balsamvinäger och olivolja i taxfreen (jag ville ha i sprayflaska).

I min handbagageväska (en sån där på hjul) hade jag, förutom flaskorna, bara ett par jeans, en t-shirt och en tjock tröja. Jag lindade in flaskorna i detta och hoppades att de inte skulle gå sönder. Då skulle jag, förutom sagda flaskor, även förlora mitt enda hela par jeans... Väskan var ju långt ifrån full, och halvfulla väskor är så mycket mer känsliga än fulla. Trots att jag hade packat min stora väska väldigt full så gick ett antal klädnypor sönder i packningen på vägen ner. Alltså var jag lite nervös efter jag checkat in väska nr 2.

Sen var det bara att gå upp till säkerhetskontrollen igen, och stå i den jättelånga kön igen. När jag väl kom igenom så var det bara 40 minuter kvar till planet skulle lyfta. Hann bara in i taxfreen och köpa lite mer påsar med tzatsikipulver och sen till ett café och köpa en macka (som visade sig vara den torraste jag någonsin ätit). Jag hade inte beställt mat på planet på vägen hem.

Själva flygningen gick bra och vi landade lite efter 23.30. Jag fick mitt bagage väldigt snabbt och det visade sig att alla flaskor hade hållit. Nu har jag lärt mig något jag förhoppningsvis aldrig kommer att glömma.

En taxiresa hem och jag steg innanför min dörr strax ganska exakt 00.30. Jag packade upp alla blöta kläder och lät resten ligga. Såg att min fredskalla i fönstret hade lite döda blommor, så jag tog bort dem. Det var då jag såg det:



En av mina orkidéer, som jag trodde var stendöd och snart skulle slänga ut, har skjutit skott och blommar. 2 blommor! Och säkert 22 knoppar! Wow. Imponerad! Det trodde jag aldrig! Den har inte visat något liv på ett år. Den andra är lika stendöd som tidigare, men denna hade tydligen lusten att leva :)

Det var underbart att krypa ner i min säng. Å vad jag hade längtat efter den! Min älskade Tempur-madrass! Folk som sovit över här säger att den är väldigt skön :) Jag vaknade flera gånger under natten, men inte för att jag sov obekvämt, utan för att jag hade RLS (restless legs sydrome). Det är som sockerdricka i benen. Jag brukar få det när jag flugit. Men jag hade i alla fall inte ont i kroppen :)

Idag sov jag ända till 8.30. Egentligen hade jag velat gå omkring och skrota i pyamas hela dagen, men mitt kylskåp ekade så det gick ju inte. Jag hade inte ens frukost. I alla fall inte en frukost jag ville äta, då jag idag kör igång med Dukan igen. Nu jäklar skall här ätas bättre. Jag har ändå varit duktig på Kreta, fast inte på Dukansätt. Jag har ätit väldigt mycket frukt. Sen proteiner och tzatsiki till middag. Knäcke med ost och grönsaker till frukost. Inte bra ur Dukan-synpunkt, men bra mycket bättre än andra alternativ. Detta handlade jag:


Kli och linfrön till Dukan-pannkaka och Dukan-bröd. Kvarg, ägg, gurka till tzatsiki (inte helt OK på attackdagarna när man kör Dukan, men vad gör lite gurka?), rödlök (samma som gurkan), rostbiff, varmrökt lax, rökt kalkon och yoghurtkvarg utan tillsatt socker. Och så färska räkor till ikväll. Jag är väldigt peppad. Vägde in mig i förmiddags (glömde av det i morse) och det var ingen rolig syn. Jag har gått upp ca 15 kg sedan pappa blev sjuk. Nu skall de bort!

Min lillebrors yngsta son Isac gifter sig med sin Adelina den 3 december. Tills dess måste jag skaffa något snyggt att ha på mig (klädkod mörk kostym). Vore bra om jag gick ner lite så att "fladdermagen" inte är så stor... Det är i alla fall mitt mål.

Jag har också tagit fram kycklingfiléer och mager nötfärs ur frysen. Det skall bli sambal-biffar av färsen och filéerna skall stekas upp. Kör ju massa proteiner de första dagarna, innan jag blandar in grönsaker.

Nästa fredag/lördag blir det dock ett avsteg, men jag skall göra så gott det går ändå. Jag skall iväg med min kör till ett vandrarhem i Falkenberg (tror jag det var) och då är det inte jag som bestämmer vad vi skall äta. På grund av detta så får Maggie stanna kvar hos mamma till nästa söndag. Hon har det jättebra där och mamma trivs med henne. Bra att veta, då kan hon vara där när jag skall till London i jul.

Nu skall jag ta in all tvätt som torkat snabbt i blåst och sol. Ha en skön lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar