onsdag 5 oktober 2016

Hundvakt och lite depp

Gomorron. I söndags var jag och Maggie hundvakter i 4 h. Grannens Figo kom på besök. Det gick hur bra som helst. Visst, Maggie visste alltid var Figo var, men hon var totalt avslappnad. Här kommer lite bilder:


Först började de med att smaka på varandras mat. Figo hade med sig rå falukorv, och det var gott, sa Maggie. Och redan sen tidigare vet vi att Figo älskar Maggies torrfoder.


Sen pussades de lite. Nosa lite här och lite där.


Som ni kan se är Maggie totalt avslappnad. Det är sån skillnad mot när vi var på Ellös i somras och vi fick besök av seglarkompisar med hund. Maggie satt uppflugen på pianot hela tiden och var hel-stirrig.


Nosa lite mer.


Sista timmen låg Figo på min fot vid soffan och Maggie låg ganska nära.

Det gick som sagt jättebra, så detta skall vi göra om. Jag gillar ju inte hundar, men Figo är ovanligt söt för att vara hund. Det är så roligt när jag möter dem ute, jag ropar på Figo och han rusar mot mig. Han gillar verkligen mig :)

Resten av söndagen hände det inte mycket på. Jag hade väldigt ont i axeln/sidan av halsen hela helgen, så det var vila som gällde. Jag är ganska nere p.g.a. det. Smärtan alltså. För nu har ju konstant smärta i båda mina tummar tillkommit. Förut har det ju bara varit ibland. Och så konstant smärta i axeln/sidan av halsen. Varje dag. Måndag och tisdag gick jag direkt hem från jobbet och satte mig med värmedynan om axlarna/halsen. Efter ca 5 h konstant, hög värme, var jag smärtfri. Vaknade smärtfri. Men sen kom det med en gång igen. Det är inte lätt att vara glad och tänka positivt när man har ont hela tiden. Vad fasen skall jag göra? Jag hade tänkt simma både måndag kväll och tisdag morgon, men när jag inte ens kan lyfta armen rakt framför mig utan att det gör förbannat ont, hur sjutton skall jag då kunna simma? Just nu handlar det bara om att klara av att jobba (och för att kunna jobba krävs en halsduk virad 3 varm om halsen, oavsett väder ute). Allt annat får vara. Jag blir så himla ledsen av detta. Och trött på precis ALLT.

Mamma säger att jag klagar för mycket i bloggen. Men det är min blogg och jag måste kunna ventilera lite. Det är upp till var och en om man vill läsa. Det är så få som läser ändå, så jag bryr mig inte. Jag skriver för MIN skull. Inte för någon annans. Punkt.

Jag har börjat fundera på om jag har fibromyalgi. Jag har ju alltid tyckt att alla mina skador verkligen är skador. Men är de det? Eller har jag "mer ont än normalt"? Visserligen spelar det väl ingen roll om jag har fibro eller inte, det finns ju inget bot för det heller. Så jag vet inte... borde i alla fall söka för tummarna någon dag, men det har inte blivit av. Orkar inte så mycket mer än jobba känns det som just nu. Inte blir man gladare av att det blivit så kallt heller, och detta är ju bara början till min hat-årstid. Jag borde bosätta mig någonstans där det aldrig är kallare än 15°C. Fast det får inte vara för varmt heller :)

Så. Nu har jag fått klaga en hel del. Sorry. Och bara genom att skriva detta så har jag så jävla ont igen. Trots att jag inte kan sitta mer rätt ergonomiskt. Blä. Blä. Blä. Punkt.

Jo, en sak till. Jag äter rätt. Lite kolhydrater och mycket proteiner. Det som brukar funka för mig. Händer det något på vågen? Nope. Står hur still som helst. Men jag mår bra i magen, man får vara glad för det lilla :) Så jag fortsätter. LCHF, som många lyckas med, är absolut ingenting för mig. Jag mår illa av väldigt lite fett. Jag kan t.ex. inte äta lax tillsammans med en romsås. Måste välja laxen eller såsen, även om det bara är en matsked. Så jag håller mig borta från LCHF :)

I eftermiddag måste jag nog ta mig till Frölunda Torg och kolla på ett par byxor. Jag äger bara jeans, och vi skall sjunga på Stadsmissionens 150 års-jubileum på lördag. Känns som om jag behöver något lite mer städat än jeans. Jag hade hoppats att det skulle vara så varmt att jag kunde ha ett par av mina capribyxor (har både jeans, vita och svarta) men det skall bli mellan 7-10°C. Ser kanske lite konstigt ut med "korta" byxor.

Nu skall jag gå och steka mig min havrekli-pannkaka. Det är också något jag känner är bra för magen. Och så skär jag av 1/3 och tar med till jobbet och äter till förmiddagsfika med lite tzatsiki och ett skivat ägg. Också mumma för magen :)

Ha en bra onsdag! Njuter redan nu av känslan när jag kommer hem idag, då är det nämligen nystädat!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker inte du gnäller och absolut inte för mycket. Är det så livet är just nu såbehöver man ju skriva av sej. Och det är ju frivilligt att läsa.
    Hoppas du orkar ta tag i tummarna och kolla vad det är. Kan ju vara nåt enkelt att åtgärda.

    Va mysigt med hundsällskap, kul att Maggie har en kompis. 😀

    Vi kan väl höras på mobilen ikväll om du har tid och lust.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Du har rätt, frivilligt att läsa.

      Vi hörs ikväll. Skall bara handla brallor först. Eller i alla fall leta.

      Kram

      Radera
  2. Klaga så mycket du vill och behöver! Jag tycker din blogg är mysig att läsa ändå. Hoppas du snart slipper ha så ont.

    SvaraRadera