måndag 21 november 2016

Ett överraskningsbesök

Gomorron. Att se mormors min igår när jag, syrran och svågern kom på ett överraskningsbesök, var guld värt. Vi hade planerat detta i flera dagar och mormor anade ingenting. Jag pratade med henne på lördagskvällen och då "bestämde" vi att jag skulle ta bussen upp nästa lördag. Mormor tyckte att det skulle bli SÅ mysigt att fira första advent med mig. Oj vad jag ljög. Vi åkte hemifrån klockan 10 och kom fram vid 11.15. Vi smög upp till moster (de bor i samma trappuppgång) och ställde in alla matvaror i kylen. Jag hade med mig alla ingredienser för att göra Flygande Jacob. Moster gick ner till mormor och sa att hon behövde komma upp för att kolla på några gardiner. Och där var vi! Hon blev lång i ansiktet... Jag bad om ursäkt för att jag ljugit, men mormor bara skrattade.

Vi fikade och pratade länge, sen blev alla trötta. Jag och mormor gick ner till henne och vi vilade lite. Dum som jag var så hade jag inte tagit med mig någon korsordstidning, men jag fick låna en av moster. Sen var det bara att sätta igång med maten. Jag hade fått ett foto av mormors recept så jag visste vad jag skulle köpa, och det var lätt att följa. Jag stekte kycklingfiléerna, svampen och bacon och sen var det bara att slänga in i ugnen. Syrran tål inte mjölk så jag gjorde den på havregrädde. Bra, för den är väldigt mycket magrare än vanlig grädde, jag har så svårt för fettet. Jag köpte fel, matlagningsgrädde, och den går inte att vispa (det skall vara vispad grädde blandad med chilisås) men det blev jättebra ändå. Oj vad gott det blev!



Efter detta packade vi ihop och åkte hemåt. Men innan dess hade jag ändrat på hjärtana i mormors kök, så att mormor hänger högst upp igen :) Ordningen återställd!


När jag kom hem satt Maggie och väntade på mig i fönstret i arbetsrummet som vanligt. Jag backade snabbt och fick upp kameran. Korten är dåliga då det regnade och var mörkt ute, men det är så mysigt att komma hem när någon väntar på en. Lite dåligt samvete över hur länge hon sitter och väntar på mig varje dag har jag....



Kvällen avslutades i soffan med Castle och träning med min "silly putty".


I fredags var jag iväg till HandCenter igen och fick mina ortoser justerade. De skaver fortfarande, men inte lika mycket som tidigare. Där fick jag prova handortosernas "Rolls Royce":


Två såna vill jag ha! De tog 650 kr/st för dem, har hittat dem på nätet för 550 kr/st, men då tillkommer frakt. Håller på att kolla med en affär i Göteborg om de har den, de är mitt i ett ägarbyte så jag har inte fått svar på mailet än. Jag fick prova den och kände direkt att den satt mycket bättre än de jag har nu. De går också att simma med och tvätta i maskin, de jag har nu lossar klistret på hela tiden så jag får limma med Karlssons klister.

När jag kom hem hade jag fått en avi från animail.se För ett tag sedan beställde jag en kökstimer på cdon för 99 kr. Jag har fraktfritt från 100 kr, så för att komma över det beställde jag en liten förpackning med kattgodis till Maggie. En avi? För en så liten förpackning? Kolla vilken kartong de skickade den i! Snacka om resursslöseri!!


Helt otroligt!

Lördagen var en mysdag med massa korsord. Jag klädde inte på mig förrän vid 14-tiden. Till slut kom jag iväg till Maxi, massor som skulle handlas till söndagens besök.

Ny vecka. I morgon kommer kollegan tillbaka från semester och inlärning av nya arbetsuppgifter börjar på allvar. Det kommer att snurra i mitt huvud... På fredag skall jag till HandCenter igen, denna gången för att träffa doktorn som jag såg vid mitt första besök där för 6 veckor sedan. Då får jag min officiella diagnos, artros. Antar jag.

Ha en bra dag/vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar