måndag 28 november 2016

Förbereder mig...

Gomorron. Sitter fruktansvärt obekvämt med laptopen upphöjd på skrivbordet framför mig. Totalt omöjligt för axeln, men om jag har den direkt på bordet så är det totalt omöjligt för nacken. Jag har stora problem med min dator just nu, därför har jag inte suttit vid den mycket den senaste veckan. För det första fryser den med jämna mellanrum. Ingenting funkar och det enda jag kan göra är att krascha den. För det andra, så fort jag kopplar in skärmen, tangentbordet och roller-mousen går den ner i vänteläge eller dör. Igår testade jag att koppla ihop skärmen med min lilla dator (den jag har vid sängen) och det var inga problem, så det är inte skärmen det är fel på.

Bara att inse: jag måste antingen formatera om eller köpa en ny dator. Jag håller på att kopiera massa från dator till min trådlösa NAS. Just nu har jag satt alla mina bilder på kopiering, och det är över 47.000 stycken. Det skall ta mer än en dag, har jag fått reda på. Bara den kan ge mig möjligheten att hoppa över alla filer som är identiska så går det snabbare. Men dit har jag inte kommit än.

Usch vad jag hatar datorproblem. Jag är en sån som vill att saker bara skall funka. Fy katten för att konfigurera nyformaterad eller ny dator igen. Installera alla program (jag har inte många, kanske 20), konfigurera och installera back-up-programmet, virusprogrammet och Anti-Malwarebytes (som ser till att jag inte laddar ner något dumt eller besöker skadliga webbsidor). Blä.

Vad har hänt sen sist? Jag har jobbat mycket med broderns och svägerskans fotobok från när de var i Florida förra jul och nyår. Den har legat över mig som ett dåligt samvete länge. Inte var det lite bilder de skulle ha i den, 400 bilder på 82 sidor. Tog sin lilla tid. Men i lördags blev den klar, och beställdes från Vistaprint. Passade också på att beställa årets julkort. Panik när jag insåg att den webbaserade adresslista jag använt mig av i alla år hade lagts ner. Jag har INGEN kopia. För det första förlorade jag allas adresser. För det andra förlorade jag "statistik" över vilka jag skickat julkort till och fått julkort av sedan 2007 eller något. Hittade förra årets emottagna julkort, så jag vet i alla fall vilka de var som skickade då. Bara att gå in på hitta.se och hitta allas adresser. Gah! I fortsättningen blir det till att skriva allas adresser i ett dokument på datorn. Jag och datorer går inte så bra ihop just nu...

Kollar i mobilen på vilka kort jag tagit och här kommer några:


För ett tag sedan såg jag "receptet" på en virkad krage. Jag måste ju ha halsduk på mig på jobbet varje dag, för jag har såna problem med en för kort muskel på sidan av halsen. Utan värme på den blir det omöjligt att jobba. Maria i Kalix erbjöd sig att sticka en, och så här fin blev den! Tack!




När vi var hos mormor i söndags hade svågern med sig en Pomelo. Jäklar vad gott det var! Var tvungen att köpa mig en och den var precis lika god. Man blir mätt på 2 klyftor. Det var inte sista gången jag åt en sån!


Varje kväll, ca 1 h före Maggies matskål skall öppnas (kl 22), börjar psykningen. Denna kväll började det dock redan klockan 19. Hon bara sitter och stirrar på mig...


Inte konstigt att mina bordstabletter är så håriga... här ligger hon nästan varenda morgon.




I fredags kväll åkte mitt enda julpynt upp, 2 stjärnor och kransen jag köpte på Ullared när jag var där nyligen. Mer än så blir det inte. Har jag sagt att jag inte gillar julen? Japp, så är det.


Många svåra korsord blev klara i helgen, så igår postade jag 2 tidningar. Nej, jag löste inte alla kryssen under helgen, men en del blev det. Mitt sätt att koppla av.

I fredags var jag iväg till läkaren på HandCenter och fick min officiella dom. Artros i tumbaserna. Men det som var mindre kul var att han såg att övriga fingrar snart följer efter. Fan också. Så illa trodde jag inte att det var. Äntligen har jag i alla fall fått beställt de där fina, dyra ortoserna. Stället i Stockholm där jag beställde var verkligen inte snabba på att svara på mail. För 10 dagar sedan skickade jag också en fråga till ett stället i Göteborg, som köper in från stället i Stockholm. Tänkte att det skulle bli billigare om de inte behövde skickas. IGÅR kväll svarade de. Så dålig service! 1.135 kr fick jag i alla fall betala för de 2 ortoserna, och jag hoppas de kommer idag. Jag har ju de som terapeuten gjorde till mig, men de skaver. Fast jag har haft på mig dem ändå, för när jag har ont är de bättre än ingenting. Igår hade jag suttit en del framför datorn i denna jobbiga ställning och hade väldigt ont i både axeln och händerna när jag väl satte mig i soffan. Då var det skönt att ha dem på. Sitter jag bara still så skaver de inte så mycket.

De nya kan man tvätta i maskin = de är vattentåliga och jag kan ha dem när jag simmar. Har saknat att simma så mycket, men när jag gjorde det senast kändes det som om tummarna skulle "fladdra" ur handen. Jag hade ingen styrsel i dem och fick ägna mycket tankekraft åt att spärra ut händerna. Jag har problem med att göra 2 motoriska saker samtidigt, så om jag koncentrerar mig på händerna "glömmer" jag att simma och sjunker ibland. Inte bra.

Fyndade en del på Black Friday. Köpte 4 x 14 kg kattsand för 200 kr mindre än vad det brukar kosta. Köpte en DVD jag vill ha. Och ett fodral till surfplattan med inbyggt tangentbord. Och så var jag iväg och handlade en surfplatta till mamma. Den skall jag konfigurera i veckan.

Nu har jag fått förbannat ont igen och måste sluta skriva. Avslutar med denna, väldigt passande. Tänk om det vore så enkelt..


På lördag är det bröllop! Systersonen (broderns yngsta barn) skall gifta sig. Det skall bli så roligt att se dem!

Ha en bra dag (och vecka). Håll tummarna för mig och min dumma dator. Detta måste fixas!!

3 kommentarer:

  1. Hej! Använder dessa produkter till minhäst... heelt underbar verkar. Nu har jag beställt ett par handskar men tänkte på dig när jag såg denna:
    http://www.horze.se/v%C3%A5rdprodukter-f%C3%B6r-ryttare/back-on-track-nackskydd-kardborrekn%C3%A4ppning/31016.html?color=BL

    ha det gott!! Anna i Stockholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte den väldigt hård? Jag vill ju kunna röra huvudet :) Vad är den gjord av? Bara fleece?

      L

      Radera
  2. Den känns som fleece, inte hård men lite tyngre. Man blir varm och trådarna i tyget gör att hästarna rehabiliteras fortare och känns skönt tror jag. Min häst gillar det iallafall

    SvaraRadera