onsdag 7 december 2016

40 år idag

Gomorron. Idag, den 7 december, är det 40 år sedan min biologiska mormor dog, alltså 1976. Jag kommer knappt ihåg henne. I samma veva som hon dog fick jag ju en ny mormor, som har varit den allra bästa mormorn man kan ha! Jag kommer så väl ihåg runt denna dagen för 40 år sen. Inte allt, men delar. Någon (mamma eller morfar) ringde och sa att det var nära så jag åkte ENSAM genom stan till sjukhuset. Jag tror att det var den första gången jag åkte ensam, eller i alla fall en av de första gångerna, eftersom jag minns hur rädd jag var. Jag var 11,5 år gammal och livrädd för att åka fel. Vad som hände när jag kom fram minns jag inte. Det kanske inte ens var den 7 december jag var och hälsade på henne (mer troligt ett par dagar tidigare), men det var den 7:e hon dog.

Jag har ett album med bilder från när jag var liten, upp till 12 år eller något. Inte en enda bild på mormor fanns med där. Kollade igenom datorn och hittade EN bild.


Farmor till vänster, sen jag och så mormor med brorsan. Detta är alltså taget 1967, samma år som lillebror föddes. Jag måste kolla med mamma och se om hon har några bilder där man ser mormors ansikte. Jag hittade en bild till som mamma gjort, på mormor när hon var yngre.

Jag ser nu att albumet jag bläddrar i på bilden faktiskt är samma album jag har här hemma nu :)


Hon var fin, min mormor. Morfar har jag mer minnen av, han dog 2001.

Tack och lov att jag fick en ny mormor! Fast just när jag "fick" henne var det inte så roligt. Hon jobbade i bamba (Göteborgskt namn för matsalen i en skola, ifall ni inte visste det). Hur lätt är det att slänga mat när alla bambatanter håller koll på en? Inte så roligt kan jag lova :)

Annars har det inte hänt något. Huvudvärken jag hade hela förra veckan har lämnat mig. Tack för det! Istället har jag pajat mitt högra lillfinger... I söndags när jag planterade om blommorna så var det en innerkruka jag inte fick loss från en stor blomma. Jag kämpade och slet men den satt som berget. Jag tog fram en sax och tänkte klippa upp den, men den var så hård att saxen gick sönder. När den gick sönder smällde jag i lillfingret i krukan och tänkte inte mer på det. Hämtade en sån där kraftig sax-sak man har när man klipper grenar. Sekatör? Eller är det en sån där stor med långa blad? Nåväl, jag lyckades i alla fall klippa loss krukan och plantera klart.

När jag vaknade i måndags hade jag ont i mitt lillfinger. Såg inget och tänkte att jag väl hade fått ett litet skärsår, det brukar ju göra mer ont än man tror. När jag kom till jobbet såg jag att hela fingret och en bit nedanför var alldeles blå-svart... Inte vackert alls. Nu fick jag i alla fall förklaringen till varför jag hade ont :) Att jag alltid lyckas med att skada mig...

Idag är det bara 16 dagar kvar tills jag åker till London! Å vad jag ser fram emot det. Att jag har blivit en sån globetrotter... Thailand förra årsskiftet, London i maj, Kreta i september och nu London igen. Och när jag skrev mina julkort till USA igår skrev jag att jag kanske åker tillbaka till USA nästa sommar. En tanke som fötts. Tyvärr är det nog så att mormor inte finns mer nästa sommar, så då blir det ingen tripp till Ellös. Finns ingenstans att bo då :( Jo, jag kan väl bo hos Marita, men det blir svårt med Maggie. Marita bor i en liten etta utan inhägnad altan. Svårt att behöva ha dörren stängd hela tiden.

Så en resa till USA på ett par veckor hade väl varit något. Drömmen, den ultimata drömmen, vore att åka till San Francisco (så klart!) men också hinna med Los Angeles och New York. Jag har aldrig varit där. När jag bodde i San Francisco kom jag inte längre söderut än Santa Cruz, och det är väl ungefär 1/4 del väg ner till LA. Men då får jag börja spara pengar på allvar... Det blir ju också svårt med kattvakt så länge. Men drömma kan man ju!! Det kostar inget :)

Fotoboken jag kämpat med länge kom i lådan i veckan. Den blev så fin! Nu väntar jag bara på underlag för att göra nästa... Brorsan och svägerskan var i Rom i april och vid Gardasjön i juli, de hade tänkt sig en fotobok med de 2 resorna i samma. Sen på bröllopet berättade Marita att hon önskade sig en fotobok när hon fyller 70 i sommar. En fotobok som handlar om jorden-runt-seglingen hon och pappa gjorde 2001-2010. Jag sa till henne att hon får göra allt för-arbete, ta fram alla bilderna, numrera dem efter vilka sidor de skall ligga på, och skriva all bildtext. Sen kan vi göra boken tillsammans. Det är ett jäkla jobb att göra boken, men kul att se resultatet. Och som "betalning" för denna jag just gjorde fick jag en hel LÅDA (12 paket) med kaneltuggummi som brodern köpt åt mig i USA. Älskar kaneltuggummi, de går inte att köpa i Sverige.

Med önskan om en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar