måndag 5 december 2016

Bröllop och nya växter

Gomorron. Vilken helg det har varit! Bröllop i lördags och igår handlade det om växter... Men vi börjar väl med bröllopet.

Vid 11-tiden kom kollegan I-M och sminkade mig. Bara lite. Vill ju inte känna mig som ett UFO... jag sminkar mig aldrig annars. Jag tog på mig kläderna jag skulle ha på bröllopet och hon fick ta en bild. Jag tycker inte att jag är fin, men det tyckte tydligen andra. Känner mig inte hemma i klänning och jag tycker att den ser "billig" ut. Vilket den var, pengamässigt, men det är inte det jag menar. Jag vet inte. Alla andra var så himla fina, jag kände mig som kusinen från landet :) Men trivs man inte med sig själv är det svårt att känna sig fin oavsett vad man har på sig.


Marita hämtade mig och vi åkte mot Borås. Bröllopet började klockan 14 och vi var där i god tid. Här kommer massa bilder. De uppmanade oss att lägga ut bilder på sociala medier och tagga med #adelinaochisac Jag har ju ingen öppen Instagramprofil, så jag la bara upp en bild där, men desto fler på Facebook (också låst, men där kan de ju kolla själva i alla fall).


De har precis sagt ja. Innan dess ville de inte att vi i bänkarna skulle fotografera.


Första pussen som gifta är just avklarad. Vi blev presenterade för herr och fru Lidén (ett namn de kommer att kunna ta officiellt om 2-3 månader, när allt pappersarbete är klart, det kommer från Adelinas farmor).


Dags att tåga ut. Vi som satt längst ut hade fått såpbubblor som de ville att vi skulle blåsa på dem, och de tågade ut till låten som spelas i början av TV-serien Vänner.


Såpbubblor.


De gick upp en trappa medans vi stod och väntade på "kyrktorget". Ris, mera såpbubblor och konfetti var i luften.


Honnörsbordet. Fina Adeline och Isac!


Puss.


Tårtan skars.


Tårtan var till honnörsbordet, vi andra fick små portionsbitar i runda folieformar, smart idé.

Det var många tal och folk som underhöll. Jonas och Kati höll tal, men lite senare på kvällen framförde vi en sång.


Här sjunger vi i familjen till Isac. Vi fick många applåder! Innan detta hade jag dragit mig undan en stund, satt en halvtimme i ett mörkt rum. Den där huvudvärken jag har haft hela veckan gjorde sig påmind. Det är som en punkt bakom vänster öga som bara bultar, skitjobbigt. Känns som om jag inte ser ordentligt på det ögat. Inga piller i världen hjälper.

Vi åkte hem vid 21.30 och det tog en timme hem. Vi körde lite långsammare än man får, för det var dimmigt och mörkt. Jag var fullständigt slut när jag kom hem, men jag kan aldrig gå och lägga mig direkt när jag varit borta så, måste varva ner lite först, så det blev en timme i TV-soffan.

På söndagsmorgonen kom Marita och hämtade mig vid 10, vi skulle till Plantagen. Jag fick presentkort där i somras på min födelsedag av mamma, Jonas och Kati. Jag ville byta ut några av mina växter. När jag kollade på morgonen var det egentligen bara två som behövde bytas, de andra skulle må bra av nya krukor.


Denna åkte ut.


Den blev ersatt av min nya Garderobsblomma.


Olivträdet som jag fick av kusin med familj när jag fyllde 50 kommer säkert att hämta sig....


... i en större kruka.


I sovrummet har jag de flesta av mina blommor. Här är före-bilden.


Och efter-bilden. Kaktusen och Fredskallan fick varsin kruka. Den döda orkidén slängdes och ersattes av en ny. En av växterna i zinkbaljan åkte ut och den andra fick ny jord.


Närbild på den nya orkidén. En variant jag aldrig sett tidigare.


Fikusen i sin gamla kruka...


... och en storlek större.

Det var det. Det tog en stund. Jag stod ute och gjorde detta, det blev mindre söligt då. Resten av kvällen blev det korsord och TV.

Nu är det en ny vecka. Inget speciellt som händer i veckan, mer än sista kören för terminen på torsdag. Vi skall sjunga lite på en personalfest i huset, så jag måste fräscha upp minnet när det gäller texterna på 2 sånger tills dess. Men det skall inte vara några problem.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar