torsdag 29 december 2016

Sista hela dagen

Gomorron. Klockan är drygt 9 (10 hos er) och jag har lite mindre än 2 h kvar till jag måste checka ut. Sen har jag 5 h att fördriva tiden på till jag måste gå på tunnelbanan mot Victoria station, för att där byta till tåget till Gatwick. Planet går 19.40 (20.40 svensk tid), så om allt går väl har jag 2 h på Gatwick.

Halsen är inte bra. Känns som om jag har taggtråd i den. På dagarna har det inte varit så farligt, men nätterna och mornarna är inte roliga. Jag har dock alla avsikter att jobba i morgon, så dålig är jag inte. Mest trött, men på jobbet behöver jag ju inte vandra omkring som jag gör här :)

Igår bestämde jag mig för att åka till Camden Market. Området ligger en bit härifrån, så jag promenerade till Paddington Station för att ta bussen. NU fick jag se mitt öde London! Denna Londons största tågstation är stängd 23-30/12. Flera andra stationer är också stängda.


Personligen tycker jag att det är lite konstigt att de stänger flera stationer mitt i årets värsta resehelg. Tydligen har det varit ombyggnad på flera stora motorvägar ut ur stan också, så trafiken var kaotisk över julhelgen. Lite dålig planering kan man tycka!

Jag hittade i alla fall buss nr 27 och satte mig högst upp, längst fram.


Ett bra sätt att se London! Det tog inte så lång tid att komma till Camden, kanske 20 minuter. Väl framme hoppade jag av några hållplatser för tidigt, och promenerade.

Först undrade jag var den där marknaden var, den var ju inte på gatan, sen kom jag fram till ingången.


Hur stort som helst. Inne och ute. Uppe och nere. Och så en kanal mitt i allt. Det var omöjligt att fotografera inomhus, så mycket folk, men jag fick några bilder på hur det såg ut utomhus.



Mycket smycken, kläder, mat, ljus, skivor och krimskrams som såldes. Jag gick omkring i över 2 h och köpte bara 2 saker:


Denna mössa (kolla in den förvånade kvinnan i bakgrunden). Jag kan inte ha mössa i vanliga fall, min huvudform är knepig och vanliga mössor bara "poppar" av huvudet efter en stund. Denna är av alpacka, ganska tunn, men jättemjuk. 8 pund (100 kr) kostade den. Först bestämde jag mig för att inte köpa den, jag såg töntigare ut än vanligt i den. Sen ångrade jag mig och ägnade ett bra tag åt att försöka hitta försäljaren igen. Det var ett virrvarr av gångar så jag fick leta ordentligt. Jag tog en bild på mig själv när jag provade den första gången, och när jag letade så kollade jag på bilden och konstaterade att taket såg speciellt ut där försäljaren stod. Till slut fick jag fråga en person som det stod "STAFF" på på ryggen, om hon kände igen taket. Det gjorde hon och pekade åt vilket håll jag skulle gå.

Försäljaren hade bott i Göteborg 1976-1983 eller något, och han pratade väldigt bra svenska. Vi fick oss en pratstund (som började över ett korsord).

Jag vandrade vidare och hittade en ring som jag köpte för 9 pund (112 kr).


Det var den vänstra jag köpte nu. Den mellersta köpte jag när jag var på Irland för många år sedan och den högra köpte jag i San Francisco 1997. Reseminnen.

Sen bestämde jag mig för att promenera hela vägen hem. Det tog 2 h. Tack och lov för Google Maps! Utan den hade jag inte hittat. Batteriet på telefonen var väldigt lågt och den laddade dåligt trots min Powerbank på 13.000 MAh. Jag fick stänga av talboken, men behöll propparna i öronen, för ljudnivån var otrolig. Jag gick utefter en väldigt hårt trafikerad väg (det var närmast).

Lite kris hemma i Sverige, så mycket av batteriet gick åt till att prata i telefon. Hem kom jag till slut och jag hoppade direkt in i duschen. Helt genomsvettig efter min raska promenad. Stegräknaren slutade på 22.868 steg igår. Nöjd.

Häromdagen köpte jag mig en Pomelo. Det blev aldrig av att jag öppnade den, så vid 18.30 kom kusin förbi på vägen från jobbet, och hämtade den. Synd att slänga/ge till städerskorna. Hon bor ju ändå så nära.

Nu skall jag klä på mig, packa det sista och äta frukost. Jag har kyckling och sallad kvar, så det får bli kycklingsallad till frukost. Nemas problemas. Mums.

Vet inte riktigt vad jag skall sysselsätta mig med i 5 h, men troligen drar jag mig bortåt där vi bodde i september förra året och äter lunch på en restaurang vi var på då. Villa Rosa heter den, det kom jag på när jag kollat i bloggen :)

Ha en bra dag, och håll tummarna för att dimman lättar och planet kan lyfta ikväll. Och att det kommer iväg i tid. Vi landar inte förrän 22.30, så jag är väl hemma precis före midnatt. Vill inte komma senare, då blir det problem att komma upp i morgon. Förresten, bra att jag skrev det så att jag kom ihåg att det är en bra idé att sätta på alla larm igen :)

1 kommentar:

  1. Är så imponerad av dig som för dina resor själv. Du vågar och du upplever !

    SvaraRadera