måndag 20 februari 2017

En mycket blöt katt

Gomorron. Å så var det måndag igen. Denna veckan skall jag bara arbeta 4 dagar, jag har semester på torsdag. Inte för att jag ser fram emot den dagen, för då är det dags för mormors begravning :( Det lär bli mycket känslor. Även om jag (kanske) skulle hinna hem för att gå till kören har jag sagt att jag inte kommer, jag tror inte jag kommer att orka. Jag kan ju inte heller styra själv när vi skall åka hem, jag får åka med vännerna L och A.

I helgen har det handlat mycket om Maggie. Inte i fredags, då var det en vanlig myskväll med räkor som gällde. Men i lördags morse kom Maggies f.d. husse M och lämnade en ställning med en badbalja på, som jag skulle få låna för att bada Maggie. Jag fattade inte hur den skulle sättas upp, så det slutade med att jag ställde badbaljan direkt i badkaret. Jag har väldigt dålig avrinning i mitt badkar, så jag tog 2 st BigPack glassbyttor och ställde under (fyllde dem med vatten så att de inte skulle flyta iväg). Maggie sattes fast i ett halskoppel som satt fast i badbaljan.

Själva badningen gick bra, även om jag bara schamponerade en gång. Hon gillade det inte alls, mot slutet var hon mer lugn. Men i början var hon halvvägs in innanför mitt linne en gång och halvvägs uppe på axeln. Jag har bara 2 händer och kunde inte släppa duschslangen, så jag var ganska blöt. Det var en mycket våt katt jag tog upp ur badkaret...






Men hon verkade (av någon konstig anledning) inte vara sur på mig. Ett par timmar senare, vid 15, blev jag hämtad av A, för jag skulle hjälpa L och A med att installera ett virusprogram och ansluta deras trådlösa skrivare. Maggie var fortfarande blöt och frös, så det kändes inte alls bra att lämna henne.

Installationen och anslutningen gick bra, och jag blev bjuden på delikat middag, bestående av kycklingfiléer (som var stekta med lite senap!!), potatisgratäng och en delikat sallad.

Maggie var fortfarande kall när jag kom hem några timmar senare, och jag satte mig i soffan med henne invirad i min filt. Men det där med att sitta i famnen är inte riktigt hennes grej... Lite senare hittade jag henne i min säng, och då passade jag på att lägga mitt täcke på henne.


Där låg hon en stund. Ser ju hur mysigt ut som helst!

Igår söndag började jag dagen med att gå till jobbet för att göra den sista redigeringen av begravningsprogrammet (jag har inga layoutprogram i min dator hemma). Det gick väldigt fort, så jag var snart hemma igen. Klockan 12 kom J och M för fika och för att hämta badbaljan. J passade på att ge Maggie en ordentlig borstning, jag tror katten förlorade hälften av sin päls :) Jag har svårt för att borsta henne riktigt ordentligt, mina händer vill inte vara med. Maggie blev också rakad i rumpan, så att hon kan hålla sig ren lite enklare.





Resten av dagen var bara min. Det blev lite korsord och TV som vanligt. J påpekade att det kanske vore bra att börja ge Maggie blötmat. Att Mjau var en bra mat att gå ner i vikt med. Jag gick genast ut och handlade ett paket med 12 påsar. Hon fick en halv påse klockan 16, och den gick ner. Såsen först, sen resten. Hon åt inte allt, men vid 19 var det tomt. Då fick hon den andra halvan. Innan jag gick och la mig fick hon en hel påse till. Hälften av den påsen fanns kvar när jag vaknade, och hon var väldigt hungrig. Hon har jamat och klagat hela morgonen. Fy katten vad det luktar illa med blötmat! Jag "gav nyss upp" och gav henne en portion av hennes vanliga mat (torrfoder). Jag måste komma på hur blötmaten skall doseras... Det har varit så smidigt att ladda de timerstyrda matskålarna att öppna klockan 5, 10, 16 och 22. Funkar ju inte riktigt lika bra med blötmat. Också skönt att kunna bestämma i sista sekunden att jag inte skall gå hem på lunchen, utan att behöva tänka på att hon skall ha mat. Vi får se hur det går. I början lär det bli en kombination av torr och blöt mat, tills vi lär oss. Den maten som fanns kvar nu på morgonen slängde jag just. Kanske kör jag blötmat på morgonen, direkt när jag går upp, torrfoder klockan 10 och 16 (timerstyrda skålarna) och sen blötmat på kvällen. Vi får se.



Annars har jag pillat lite med min nya leksak:


Jag beställde den från Kina i december (aliexpress) och betalade bara 55 kr inkl. frakt. Beställer man den från Sverige kostar den minst 169 kr + frakt. Men det är ju längre leveranstid. Alla banor har små nummer stansade så man vet vilken väg man skall ta. Jag kom till nr 23 igår, sen ramlade kulan ner. Jag vet inte hur många banor det är, men jag tror det är 100. Svårt är det i alla fall, bra träning för mina händer och mitt kassa 3D-seende.

I fredags kom förstoringarna jag hade beställt på mormor. En bild skulle jag ha, och en annan skall vi ha i ram på begravningen. Bilden jag skulle ha satte jag i en ram, och så fick hon sällskap av pappa på min skänk. Men de står inte så bra där, för Maggie vandrar där ibland och river ner dem. Jag vill ha dem på väggen i hörnet av skrivbordet, men vågar inte klättra upp på skrivbordet för att sätta upp dem. Förhoppningsvis kan kollegan I-M komma förbi och spika någon dag.


I eftermiddag skall jag åka till Mölndals Centrum, till Möllan som det kallas (en samlingslokal), för att möta någon från kommunen angående att jag har anmält mig som språkvän. Egentligen är de mötena på torsdagar, men då kan jag ju inte (kören). I eftermiddag  har det ett "konstcafé" med svenskar och flyktingar, så jag åker dit och är med på det och så har jag ett litet möte med en från kommunen efteråt. Jag är ju urkass när det gäller att måla, men jag kan ju sitta bredvid och titta på. Vi får se vad som händer. I alla fall skall jag "intervjuas" så att de kan para ihop mig med en flykting som jag skulle passa ihop med. Jag vet inte riktigt hur det funkar.

Nu är det dags för frukost. Äggen som jag skall äta till förmiddagsfikat måndag-onsdag är redan kokta. Att klä på sig är ju också en bra idé... Ha en bra dag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar