onsdag 1 februari 2017

Februari

Gomorron. Nu var det ny månad. Igen. Går bara och väntar på (inte ser fram emot) att den där vintern skall komma. Den som alltid kommer när man har börjat få upp hoppet om varmare tider. Samma visa varje år. Man tror att det snart blir vår och så kommer det enorma mängder snö. Och kyla.

Här är det inte så bra. Mycket tankar. Vill inte gå in på det närmare. Men jag har inte lust med något. Allt är blä. För att pigga upp mig själv lite köpte jag 3 x 7 tulpaner när jag var på Plantagen i måndags.


Jag ser nu att jag måste korta av de rosa något ikväll, de är ju för långa...

Inte mycket har hänt sen sist. Åkte upp till Ellös i lördags, över dagen. Över 6 h bussresa för att vara där 5 h. Egentligen skulle jag åka till Ullared på lördag, men när jag insåg att det var 12.000 andra som skulle dit under helgen, med gratis buss, så avbokade jag. Till detta tillkommer ju alla som tar sin egen bil... Jag åker upp till Ellös på lördag igen istället. Jag vill ju inte lämna Maggie ensam över natten, det är därför jag inte sover över.

Jag hade inte så mycket som jag ville köpa på Ullared, det var mest att det var kul att åka dit när det var gratis. Men någon måtta på galenskaperna får det vara!

I måndags fick jag min första leverans från Hemköp. Förra gången köpte jag ju från Willys, men de tar 99+49 kr för frakt. Hemköp tar 20 kr. Så även om maten är lite dyrare på Hemköp så tjänar man på att handla där.


Fördelen med låg fraktkostnad är ju att man inte behöver storhandla. Nu handlade jag bara det jag behövde.

I söndags skojade jag med M i Kalix, där de har mycket snö. Jag la upp denna bilden på Facebook och sa att vi nu också hade fått snö...


Hon lovade att komma och hjälpa mig att skotta...

Jag vet inte om jag har sagt något om det tidigare, men alldeles i närheten av där jag bor, mitt emot jobbet, har det legat en förskola i några år. Det var alltid menat att vara temporärt. Förra året beslutades det att Mölndals kommun skulle ta emot x antal flyktingar och då förskolan inte längre behövdes (jag tror vi har 5 andra förskolor i området) så beslutades det att de skulle bygga lägenheter för familjer och ensamkommande män som fått asyl. Nu är de snart klara, tror till och med att några redan flyttat in. I alla fall, snacket har gått varmt i områdets grupp på Facebook. "Vi kommer att bli mördade och våldtagna i våra sängar" säger en del, vi andra säger "Välkomna".

På måndag anordnar kommunen en välkomstfika för de som bor där, skall bo där och vi som bor i området. Jag anmälde mig så fort jag fick reda på detta. Klart jag vill vara med och välkomna dem! Jag bor ju väldigt nära och är inte ett dugg oroad. Varför skall man måla fan på väggen innan man vet hur det blir? På Ellös bodde det under en tid upp emot 250 personer som inte fått asyl än på Sjögården (tidigare en spa-anläggning). Min familj har varit väldigt engagerade i att få dem att känna sig välkomna, och har på köpet fått många nya vänner för livet. Folk som nu bor på helt andra ställen, men som de har nära kontakt med. Vad det boendet gjort för den lilla byn är helt otroligt. Tyvärr skall boendet läggas ner nu i nästa månadsskifte, det är Bert Karlssons företag som driver det nu.

Jag förstår inte hur man kan säga att allt kommer att bli skit innan man ens vet hur det blir. Jag blir så trött på denna främlingsfientlighet. Och den där Trump skall vi bara inte tala om. "Don't get me started!"

Det var ett litet livstecken från mig. Ha en bra dag/vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar