måndag 25 september 2017

Svamp i långa banor!

Gomorron. Måndag. Lönedag dessutom :)

Vad har hänt i veckan? Svampplock med Jesper i måndags och i onsdags. I måndags passade vi också på att ta de (då) 3 sista kontrollerna i Änggårdsbergen. I helgen såg jag att de lagt dit 3 kontroller till :) Det blev lite svamp varje gång.


Måndagens skörd.



Onsdagens skörd. Men här hände något "lustigt". När jag kom hem i onsdags kväll hade jag förbaskat ont i kroppen. Jag satte mig ner och började rensa och skulle bara "sträcka ut ryggen" lite. Hoppsan. Somnade som en stock och vaknade klockan 1 på natten. Bilderna ovan är från när jag fortsatte rensa på torsdagen efter jobbet.

I torsdags var det kören. Vi håller på att öva inför ett framträdande på Kulturnatta den 13 oktober. Vi skall tydligen sjunga efter (eller i pausen) av en föreställning på Teater Uno.

I fredags kollade Jesper och jag på ett avsnitt av Johan Falk hemma hos mig. Han har gett sig katten på att jag skall se alla avsnitt, så vi tar ett ibland. När jag fyllde på mina dosetter tidigare i veckan insåg jag att jag får svårare och svårare för att få händerna att lyda när det handlar om att "poppa" ut piller från blisterförpackningar samt att få ner dem i rätt fack. Jag äter 4 D-vitamin om dagen, och gör dosetter för 2 veckor, så det blir lite piller att poppa. Jag brukar poppa flera paket åt gången och lägga dem i en burk, men mina händer orkar inte det längre. Jag frågade Jesper om han hade lust att hjälpa mig, och det hade han. 300 piller poppade han!



TACK! Nu har jag dock hittat en "pillerpoppare" på nätet som jag skall köpa. På apotea kostar den bara 179 kr.


Röret verkar smart, då kan pillrena lätt hamna i rätt dosettfack.

Denna helgen har varit mycket mer aktiv än en "vanlig" helg för mig. I lördags tog jag moppen till Norra Älvstranden och tog de 12 hittaut-kontrollerna som finns där. Det var inte helt lätt. Jag har ju en webbsida med kontrollerna, och där finns även en plupp som talar om var jag är. Mycket smart. Men den där pluppen placerade mig (tidvis) flera km från där jag var. Jag fick alternera mellan den kartvyn och Google maps för att verkligen veta var jag var. Men jag lyckades till slut.

På vägen åkte jag förbi en fiskaffär där de hade havskräftor för 139 kr/kg. Jag sa till dem att jag skulle åka runt ett par timmar till, så de packade ner halvkilot jag köpte i massa is. De var små, men mycket goda!


Väldigt dålig bildkvalitet, men så blir det när man fotograferar under lysrörsljus.

Igår söndag blev vi körda (av Jespers pappa) till någonstans mellan Stora Delsjön och Rådasjön. Han hade varit där tidigare med sin mormor, men nu gick vi åt andra hållet. OJ vad mycket svamp vi hittade! Vi var ute i ca 3 h och jag kom hem med 3,8 kg! Då hade jag ändå snoppat av fötterna i skogen så det var bara "bös" att rensa.


All svamp upplagd för att rensas.



Fort gick det inte. Här har jag hållit på i 3 h.  Tur man kan kolla på TV samtidigt. Orsaken till att det tar sån lång tid är dels att jag blandat trattkantareller, gula kantareller och de "fällande" taggsvamparna i samma påse. Dels att händerna inte lyder mig.


Här är jag klar. 4,5 h tog det. Puh. Tanken "jag skall aldrig mer plocka så här mycket svamp" flög genom huvudet ett antal gånger. Nu har jag ju torkat 3 omgångar svamp som jag plockat tidigare, så dessa skall jag nog steka upp och frysa in. Vi får se. Just nu står de kvar på vardagsrumsbordet, får se vad jag gör med dem ikväll. Jag har hittills torkat på tidningspapper, det tar ca 4 dagar, men jäklar vad många bananflugor det genererar! Kanske torkar jag några i ugnen.

Jag har bestämt mig för att kontakta försäkringsbolaget där jag har min sjukförsäkring (via jobbet). Min vänstra hand är helt kass nu. Ont 24/7 trots att jag har mina ortoser nästan hela dygnet. Jag är så trött på att ha ont! Undrar om det går att opererar. Måste höra vad de säger. Jag vill inte operera, min erfarenhet (med axeln och armbågen) är att det bara ger hjälp en kort stund. I dagarna var det 3 år sedan jag opererade axeln, och den var ju bra i ett år.

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar