tisdag 2 januari 2018

God fortsättning!

Gomorron och god fortsättning på det nya året! Denna veckan blir skön, endast 3,5 dagar att arbeta. Vi slutar klockan 13 på fredag då det är röd dag på lördag. Sen är det som vanligt igen.

I onsdags ringde jag till Skandia där vi har vår sjukförsäkring via jobbet. Detta för att jag haft såna problem med min vänstra fot sedan jag gick hem från firmafesten i början av december. Jag har ju haft problem med den foten av och till i ca 9 år, sen jag snubblade ur en stillastående bil på vägen hem från kören. Jag fastnade i en sån där ficka man hänger på baksidan av förarstolen för att ha leksaker i och ramlade. Denna kopplingen gjorde jag dock inte förrän jag var hos doktorn på torsdagen.

Hon klämde och tryckte och drog och höll på. Hela foten undersöktes. Jag fick göra balanstester och stå på tå. Jag trodde ju bara att jag hade överansträngt hälsenan, men det var tyvärr värre än så. Något om svullnader, slemsäcksinflammation, mjukdelar och annat. Kommer inte ihåg. I alla fall fick jag remiss till en sjukgymnast som jag skall ringa och boka idag. Och så ville hon göra en magnetröntgen. Fram tills den är gjord och sjukgymnastiken är påbörjad gav hon mig promenadförbud :( Inte roligt alls. Men det är bara att gilla läget.

I fredags åkte jag nästan direkt från jobbet till bror och svägerska i Borås. Jag var ju något så ovanligt som kattfri (skulle hämta Maggie på lördagen) så då passade jag på att sova över hos dem. Det har inte hänt på 4 år tror jag. Bror hämtade mig på busstationen och vi åkte hem till ett dukat bord. Även brorsdottern som vanligtvis bor i Uppsala var där. Å vilken god mat vi fick! Lax med god sås och pressad potatis.



De andra åt något läcker efterrätt som jag hoppade över. Sen spelade vi spel. De är mycket för spel i den familjen, men för mig var det premiär av spelet Besserwisser. Haha, jag vann båda gångerna!!


Här har vi precis börjat. Jag är blå.


Vem leder?? :)


Jag vann!! Det var ett mycket roligt spel. Det lönar sig att lösa korsord, för man blir tydligen lite allmänbildad av det.

På morgonen åt vi en mysig frukost innan brorsan körde mig till tåget.


Jag var lite smart och köpte biljett från Borås till Mölndal, trots att jag skulle hoppa av tåget i Rävlanda, hämta Maggie och sen ta bussen hem därifrån. Från det att biljetten köps tills jag steg på sista bussen fick det inte gå mer än 3 h, och det hann jag. Mycket billigare än att köpa 2 biljetter.

Maggie gick och "gömde sig" så fort hon såg mig. Hon kopplar ihop åsynen av mig med att resa, och det gillar hon inte. Hon trodde hon var smart när hon gömde sig i mammas dusch...


Dramaten var full av alla hennes saker och lite till, och då fick jag ändå lämna en filt där som jag tagit med upp.


I väntan på bussen.


När vi åker från mamma brukar jag alltid ha på henne selen så att hon kan få komma ut lite i bussen. Vi sätter oss längst bak och hon får sitta i min famn. Stackarn gillar det inte alls, hon skakar. Efter en stund går hon in i den trygga buren igen.


I Mölnlycke brukar det vara drygt 20 minuters väntan, då får hon komma ut lite i vänthallen.


Äntligen hemma! Först nu börjar hon spinna.

Resten av dagen blev det slött. Var iväg och handlade lite bara.

På nyårsafton handlade jag lite till. Jag hade "hittat" en burk med äkta Kalix löjrom i frysen som började bli gammal. Jag hade också tinat lite räkor, så det blev en sån här lyxig "macka" (eller rättare sagt två) till nyårsmiddag.


Mer orkade jag inte. Jag satt och kollade på TV och löste korsord hela kvällen. Dubbel aktivitet för att inte somna. Men det hjälpte inte. Helt utan förvarning var det "ridå ner" strax före klockan 23. Sittande i soffan somnade jag och vaknade först efter klockan 2. Jag missade alltså tolvslaget och alla raketerna :( Jättebesviken. Tydligen hade det varit en himla show i området, fattar inte hur jag kunde sova igenom det.

Igår kokade jag en sats med min grönsaksröra på morgonen. Den fick koka ett bra tag så att den inte skulle vara så blöt. Den skulle nämligen bli "botten" i en tacogratäng.


Klockan 16 kom Jesper hit och vi mumsade på gratängen och kollade ett avsnitt av Johan Falk. Inte lika lätt nu när han har flyttat, han fick ta bussen hit. Avsnittet slutade med en "cliff hanger" så han kommer nog på fredag igen så att vi kan kolla på nästa :)

Hoppas ni hade ett bra nyårsfirande. Och fick se lite raketer...

1 kommentar:

  1. Verkade vara en bra nyår trots allt Önskar dig ett riktigt friskt Gott Nytt År



    SvaraRadera