tisdag 10 april 2018

Long time...

Gomorron. Skulle skrivit igår kväll, men efter jag kom hem från rehab helt slut var jag tvungen att steka upp 2 kg kycklingfilé. Sen skulle jag skriva. Hade dock så ont i ryggen att jag "bara skulle sträcka lite på mig". Ridå ner. Vaknade i soffan fullt påklädd med altandörren öppen strax före 1. Tyvärr var det då för sent att ta mina sömnpiller, så jag har legat vaken nästan hela resten av natten. Som vanligt när det blir så här så somnar jag ganska exakt en halvtimme före klockan ringer.

Fick en kommentar på bloggen En anonym kommentator saknade mina inlägg. Har ju inte skrivit på ett tag. Men det beror mest på att inget har hänt...

På Skärtorsdagen slutade vi klockan 13, och då hade jag tid hos optikern en timme senare. Enligt kvinnan som kollade mina ögon så är det vanligare och vanligare nu för tiden att folk inte kan använda rumsprogressiva terminalglasögon. Detta för att skärmarna blir större. Mina vanliga glasögon hade tack och lov fortfarande rätt styrka. Jag beställde glas i mina gamla bågar, så innan de kom så fick jag använda mitt andra par på jobbet. Jag beställde ju 2 par senast, identiska, så att jag har både hemma och på jobbet. Hemma funkar de konstigt nog.

Långfredagen var just det. Lång. Och lat. Fortfarande ingen TV.. Jag har istället börjat kolla om på den härliga serien Castle på Viaplay. Men jag får skynda mig, de tar bort den om 18 dagar (i skrivande stund är jag inne på säsong 5 av 8). En bra sak som hände på denna dag var att jag äntligen fick sålt cykeln jag vann i Postkodlotteriet för ett bra tag sen. Den har stått inslagen i plast och presenning under tak på min altan sen dess. Jag hade annonser ute i 2 Facebookgrupper, och tidigare den veckan var det en kvinna som hörde av sig. Hon och hennes man kom och kollade på den och köpte den. 1500 kr fick jag för den! Bra bidrag till diskmaskinen jag beställde tidigare i veckan!

Påskafton "firades" hos mamma. Vi slopade påskmaten helt och åt istället det vi alltid brukar äta när jag är där: stekt kycklingfilé, klyftpotatis och sallad på tomat och röd lök.


Både mammas hemmagjorda marinad och hennes hemmagjorda vinaigrette är otroligt goda. Marinaden gör hon en sky/sås av. Mums.

På påskdagen latade jag mig till en början, men sen började det klia i mig. Jag är med i en grupp på Facebook som heter något i stil med Citypolarna. Där lägger folk upp frågor om någon vill hänga med till ett visst ställe, gå på bio eller annat man kan göra och som man inte har lust att göra ensam. Det är en Facebookvän, Terry, som har tipsat mig om detta. Så när det kliade i mig efter något att göra ringde jag henne. Det slutade med att vi gick på bio, Tårtgeneralen, och sen anslöt vi till ett gäng hon kände i den gruppen. De satt på en pub på en tvärgata till Avenyn. Det var ett himla trevligt gäng och vi hade skitkul. Detta, att hoppa på en sån här sak, är ju inte alls min stil. Träffa främmande människor. Men kul var det.

Annandagen var också lat. Jag har mailat med min doktor lite de senaste veckorna, för foten är knepig. Jag går bra, jag har bra rörlighet när jag har rört på mig, jag har inte ont. Men. Jag har fortfarande ingen känsel på utsidan foten och det är som om det går elektriska strömmar där när jag sitter eller ligger still. Hon har sagt att jag skall göra min rehab, men inte gå så mycket resterande tid. Det är därför som jag inte gör många knop på helgerna, för att foten verkligen skall få en chans att läka och svullnaden gå ner.

I tisdags var det så äntligen dags att åka till Frölunda Torg och Telenor efter jobbet och byta min Galaxy S8 mot en S9. Jag har ju Telenor Change och byter gratis telefon varje år. De stryker de resterande 12 månadsbetalningarna på telefonen och så får jag 24 nya. Priset ökar (givetvis) och denna gången ökade det med 20 kr/mån. Men, vad ingen talat om för mig och vad jag inte fattat själv är att själva abonnemanget inte är bundet. Så denna gången passade jag på att binda abonnemanget 24 månader, och då fick jag en rabatt för det. Så summan av kardemumman är att denna nya telefonen kostar mig 50 kr mindre per månad än den gamla :)

Veckan gick och i fredags var det dags för min nya diskmaskin att komma. Å som jag längtat! 2 raska killar kom och monterade loss den gamla och satte in den nya.



Den är så fin! Med besticklåda högst upp och så tyst! Jag har ju vardagsrummet precis bredvid och soffan är inte mer än 2 m från diskmaskinen. Viktigt då att den inte låter så mycket att man inte kan köra den samtidigt som man kollar på TV. Jag har inte kört den än, tar en stund att fylla den, men de testkörde ett program när de installerat den.

Helgen var lika lugn som tidigare. Sitter mest i soffan och kollar på Castle eller annat på Netflix eller Viaplay. Jag castar med Google Chromecast då jag fortfarande inte har någon TV. Eller rättare sagt ingen internet i boxen. Sen den 20 mars. Börjar bli ordentligt tröttsamt. Vet inte hur många gånger jag har varit i kontakt med ComHem. Jag har ju fortfarande bredbandet via Telia, så det funkar fint. Men jag börjar bli lite nervös, för den 17 april går även det över till ComHem. Jag är dock övertygad om att det är någon kabel som är feldragen, måste ligga på Mölndalsbostäder igen. De måste skicka någon från företaget som var här och drog kabeln mellan mediaomvandlaren/routern till den lilla boxen de satte upp bakom TV:n. Eftersom internet funkar så kan det ju inte vara mediaomvandlaren eller routern det är fel på! Jag mailade Mölndalsbostäder i fredags, men har inte hört något. Måste försöka komma ihåg att ringa dem idag.

Mina orkidéer blommar så fint. Den ena utan att jag märkt att den fått knoppar. Jag sitter väldigt sällan i arbetsrummet nu, det blir mest att jag har datorn i vardagsrummet. Men så här fina är de:



Igår invigde jag mina nya terminalglasögon på jobbet. Å så mycket bättre jag såg! Så skönt att slippa "vicka" på nacken för att se hela skärmen. Men jag såg som en kratta på längre håll än 1 m, men det gör ju ingenting. Jag kan ju alltid byta till de vanliga eller ta av mig dem om jag vill se mer. Det viktiga är att jag ser mina skärmar och min dokumenthållare.

Vädret är underbart nu. Det riktigt kliar i mig. Jag vill ut och gå! Detta väder är perfekt promenadväder. Inte för kallt och inte så varmt att jag svettas. Jag skall till min läkare den 16:e (nästa tisdag) och då skall jag fråga henne om promenader och när jag kan börja köra min moppe igen. Vänsterfoten är ju den jag kickar igång med, men jag kan ju starta den ståendes bredvid med högerfoten. Men just nu vågar jag inte köra, för tänk om jag sätter ner foten utan att tänka på det och kommer åt något...

Ha en bra dag. Skall försöka att skriva lite oftare... om inte annat så för min egen skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar